Jajja Media Group

Resultatbaserad SEO gav rekordresultat 2010: Jajja ökade omsättningen med 31 procent 2010

Pressmeddelande   •   Apr 29, 2011 09:25 CEST

För sökoptimeringsföretaget Jajja blev 2010 det mest framgångsrika året sedan starten för tio år sedan. Omsättningen landade på 59 miljoner kronor, en ökning med drygt 31 procent jämfört med 2009 (45 MSEK). Samtidigt ökade vinsten med över 50 procent till 11 miljoner.

- Vi har gått starkt in i 2011 och fortsätter att satsa på att vara vassast inom sökmotoroptimering. Sedan år 2007 då tillväxten drog igång igen har vi stadigt gått från klarhet till klarhet. Resultatet visar att våra kunder efterfrågar vår tioåriga kompetens och vår helt resultatbaserade modell som gjort att vi idag är störst i Sverige inom sökmotoroptimering, säger Jajjas vd Tommy Ståhl.

Marknaden för sökordsmarknadsföring ökade starkt 2010 och trenden fortsätter 2011 enligt många bedömare. Idag använder åtta av tio konsumenter en sökmotor innan de köper en vara eller en tjänst.

- Sökordsoptimering har i sig en mycket stark potential då undersökningar visar att användarna ägnar de organiska träffarna väsentligt mer tid än sponsrade länkar. Det har många marknadschefer förstått idag och lägger därför alltmer av sin marknadsföringsbudget på just sökmotoroptimering (seo), säger Tommy Ståhl.

- Att finnas topp tio på Google gör att varumärket uppfattas som ett av de större på marknaden, även om det inte är det i termer av marknadsandelar. Men det inger förtroende och resulterar i affärer. Slaget om kunderna sker ju idag oftast på nätet i allmänhet och Google i synnerhet, avslutar Tommy Ståhl.

Om Jajja Communications

Jajja Communications, som grundades år 2000, är ett av de största sökoptimeringsföretagen på den nordiska marknaden och omsatte 59 miljoner kronor 2010. Jajja Communications har 60 anställda i Sverige.

Jajja är helt fokuserade på att göra kunderna synliga i det organiska resultatet på sökmotorerna, såkallad sökpositionering. Jajja arbetar tillsammans med ett stort antal partners såsom Eniro, webbyråer, mediebyråer, Internetkonsulter och webbhotell för att skapa trygga relationer till sina kunder.

Tommy Ståhl, vd Jajja Communications
Mobil 0701-66 62 10, tommy.stahl@jajja.com