Svenska Dagbladet AB, SvD

Resultatlyft för SvD

Pressmeddelande   •   Aug 17, 2007 08:57 CEST

Mediehuset SvD:s driftresultat första halvåret 2007 uppgick till 36 Mkr, att jämföras med 17 Mkr under samma period ifjol. För andra kvartalet blev resultatet 16 miljoner, en förbättring från fjolårets 11 miljoner. Det positiva resultatet beror främst på ökade annonsintäkter, men också på högre upplageintäkter.

Totalt ökade mediehuset SvD:s intäkter med 13 procent, från 511 miljoner första halvåret 2006 till 578 miljoner 2007. Den största procentuella ökningen stod SvD Digitala Medier för - från 33 till drygt 50 miljoner, en förbättring med 52 procent. Bakom denna positiva utveckling ligger fortsatta trafikframgångar på mediehusets sajter E24, SvD.se, Tasteline och minTur.se. E24 hade för övrigt ett starkt andra kvartal med en vinstmarginal på 29 procent.

Det positiva gensvaret från SvD:s läsare bidrog till att öka upplageintäkterna för den tryckta tidningen från 213 Mkr första halvåret 2006 till 224 miljoner i år, en ökning med fem procent.

Annonsintäkterna för den tryckta tidningen Svenska Dagbladet steg med 17 procent, från 228 till 268 Mkr. Enligt prognoser från IRM kommer storstadspressen i sin helhet att öka sina intäkter med 5,8 procent det första halvåret. Den totala annonsmarknaden för första halvåret spås öka med 6,7 procent.

- Jag gläds åt resultatförbättringen. Särskilt kul är det att upplageintäkterna ökar trots den tuffa marknaden, säger SvD:s vd Raoul Grünthal.

För mer information:

Raoul Grünthal, vd ­- 0708-77 45 00Staffan Samuelson, administrativ chef - 070-634 50 00Björn Hygstedt, informationschef - 070-553 61 54