Obducat

Resumé från OFC-mässan 2003 (Optical Fiber Communication)

Pressmeddelande   •  Apr 07, 2003 00:00 CEST

OFC:s kombinerade mässa och konferens har blivit en årlig tradition i USA. I år hade turen kommit till södern och Atlanta. OFC betraktas av branschkännare som en av de största tillställningarna i världen inom området för fiberoptik.

Omkring 500 företag ställde ut och mässan lockade cirka 15 000 besökare. Antalet besökare var dock färre i år än tidigare år. Anledningen till detta var Irakkriget, vilket gjorde att många företag infört reseförbud. Trots detta märktes intresset för nanoimprintlitografi tydligt vad gäller produktion av optiska komponenter som i dagsläget befinner sig i produktutvecklingsstadiet. Det var också spännande att se att alltfler företag börjar förstå hur nanoimprintlitografi kan appliceras på området för fiberoptik.

Obducat ställde ut sin 2,5” NIL maskin och kunde med denna demonstrera själva processen för nanoimprint. De företag som visade störst intresse för Obducats produkter kom främst från USA och Asien.

Obducat develops and supplies technologies, products and processes used for the production and replication of advanced micro- and nano structures. Obducat´s products and services serve the demands of companies within the information storage, semiconductor, printed circuit board, and sensor industries. Obducat´s technologies include electron beam, and nano imprint technology. Obducat has offices in Sweden, and the UK, with the head quarter located in Malmö, Sweden. The Obducat shares are publicly traded on the Swedish list Nordic Growth Market (NGM).