ReThink Design

ReThink Design deltar på Formex och visar sin nya kollektion Brita

Pressmeddelande   •   Jul 08, 2013 16:02 CEST

Min farmor var en miljökämpe utan att veta om det, hon återvann allt. Inte i första hand med tanke på miljön, utan för att man gjorde så förr i tiden, tog till vara på allt. Påsar, snören, burkar, papper. Det gjordes rent, slätades ut, sparades i skåpet.Potatisskalen gick till grisarna i ”skulhinken”. Utslitna kläder lagades så länge det gick, sen blev det till mattrasor som sen vävdes till köksmattor.Hur många klipper mattrasor idag? Hur många vet hur man gör hörn på dem? Känns som att det är ett konsthantverk som dör ut, om vi inte snart inser att vi måste börja återvinna allt igen, fast för att rädda vår planet…Kollektion Brita går åt det lantliga hållet och är samtidigt en hyllning till hantverkskunnandet och att ta tillvara på allt. Den är inspirerad av min farmor Brita, idag 92 år. Tillvaratagna madrassvar som blivit till kuddfodral. Återanvändning av gamla linnehanddukar på olika sätt, och förstås, handvävda trasmattor!

ReThink Design startades i mars 2009. Företagets framgångsrika affärsidé är att återanvända material för att göra nya produkter. Alla produkter är handgjorda och finns bara i ett fåtal unika exemplar. Hos ReThink Design kan du handla med gott samvete med tanke på både miljö, klimat och arbetsvillkor. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något för att bidra till en bättre miljö och en mer hållbar konsumtion. Sedan våren 2013 samarbetar vid med Kriminalvården och KrimProd/anstalten i Borås, för vår produktion.