Mike Florette Production

Retorik i sociala medier

Pressmeddelande   •   Jul 19, 2013 15:29 CEST

Alla som har en Smartphone på arbetet, en dator eller surfplatta kan omedelbart twittra, smsa, maila, eller använda Facebook för att sända allt från information, nyheter, skvaller till rent pladder. På företag och i organisationer finns stora möjligheter att nå ut och koppla samman äldre medier med nya eftersom sociala medier har en enorm betydelse.

-Sociala medier är inflytelserikt och har förändrat med kraft det samhälle vi har nu. Vi behöver kunna skilja på vad vi sänder ut i vår professionella roll och vad vi gör privat, säger Mike Florette VD på MF Chef och företagsutveckling.

Maktbalansen har ändrats och var och en kan nu vara sin egen redaktör och journalist. Det medför ett ansvar hemma men även på jobbet.

Med ett enda litet klick kan en medarbetare riva ert företag i stycken, sociala medier kan plocka ner företaget i bitar i form av informations läckage, relationer som påverkas negativt samt att felaktiga rykten sprids, allt med en enorm hastighet.

Med retoriska kunskaper kan ni istället övertyga, påverka och skaffa ett kritiskt förhållningssätt och mer framgångsrikt utnyttja sociala mediers kraft. Med lite mer kunskap i retorik kan du fånga kunders uppmärksamhet, väcka journalisters nyfiken, bygga ett starkt etos, trovärdighet, och varumärke men ni kan också bidra till en positiv syn på ditt företag.  Genom att använda retorikens patos, känsla, kan ni få användare att, helt utan marknadsföringskostnader, sprida budskap och nå svindlande många användare. Med den kraften kommer även ett ansvar att som användare dra nytta av retoriska kunskaper för att få andra att lyssna och dela med sig.

Du behöver vara kortfattad men kärnfull, tydlig men rapp och du behöver engagera din åhörare och du har mycket kortare tid på dig än i riktiga livet.

-Vår nya framväxande, inflytelserika generation, av oss kallad, popcorngenerationen kan blixtsnabbt ge ett like eller få företag att försvinna för alltid, avslutar Mike Florette.

Mike Florette företagsutveckling
Vår drivkraft är att bidra till andras framgång och utveckling. Vi vill få företag att bli välmående, få medarbetare att bli engagerade och utifrån kundens perspektiv hjälpa företag att skapa samarbetsvilliga team för att nå optimala lösningar. Vi vill få er att prioritera kunden samtidigt som medarbetare stimuleras och utvecklas i processen.

Vi jobbar med:

•Skapa samarbete-Nå mål!