Kungliga Filharmonikerna, Konserthuset

Revolutionsmusik av Sjostakovitj
I kväll kl 19.30
Lördag 25 mars kl 15.00
Det är Sjostakovitj-år i år: 2006 skulle han ha fyllt 100 år. Att Sjostakovitj var en av 1900-talets största tonsättare står utom allt tvivel. Hur han tänkte och arbetade under diktaturens tyngd är däremot omdebatterat: vad betydde till exempel hans musikaliska grimaser? Han förde en kamp utanför de politiska barrikaderna, men på ett eller annat sätt letade sig politiken ändå in i musiken. Det var på sätt och vis ofrånkomligt. Detta gällde inte minst symfonierna. Här spelas Symfoni nr 2 ”Oktober” och Symfoni nr 11 ”Året 1905”. Två revolutionssymfonier. Symfoni nr 2 har för övrigt aldrig tidigare framförts i Konserthuset!
Alexander Lazarev leder Kungliga Filharmonikerna och Eric Ericsons Kammarkör. På torsdagen håller utrikesjournalisten och f d Moskvakorrespondenten Stig Fredrikson upptäckarträff i Grünewaldsalen kl 18.30. (Läs även hans artikel om Sjostakovitj i det pinfärska numret av Lyssna.)

Soppkonsert
Fredag 24 mars kl 12.15
Ernst von Dohnányi
Pianokvintett nr 1
I tidiga verk är inflytandet från Brahms och Schumanns musik ännu ganska uppenbart, men det är inte minst med kammarmusiken som Ernst von Dohnányi förtjänar sin plats på repertoaren. Till mästerverken hör också Pianokvintett nr 1 som också var hans opus 1, komponerat då han bara var 18 år och ännu elev på akademin i Budapest. Om framträdandet i London med Beethovens fjärde pianokonsert fick internationell fart på Dohnányis pianistkarriär, så var det pianokvintetten som satte fart på tonsättarkarriären. Uruppförandet i Budapest följdes på Brahms initiativ av framföranden i Wien.
Med Patrik Swedrup violin, Annika Schönning violin, Ulf Eklöf viola, Cecilia Glaser cello och Lennart Wallin piano.

Blue House Jazz
Fredag 24 mars kl 19.30
Trombonisterna Karin & Mimmi Hammar med det egna bandet Sliding Hammers samt Ernie Wilkins Almost Big Band med Cæcilie Norby. Ja, denna konsert i Blue House Jazz har fått ett något omstöpt program jämfört med tidigare planer. Systrarna Hammar skulle ha varit gästsolister hos Rob McConnell Tentet, men nu tar de i stället själva över hela första delen av konserten! Efter paus kommer danska Ernie Wilkins Almost Big Band med sångerskan Cæcilie Norby.
I samarbete med Stockholm Jazz Festival AB

Tokyokvartetten spelar de stora
Lördag 25 mars kl 15.00
I stråkkvartettrepertoaren finns det några namn som bär en alldeles särskild lyster. Förutom Joseph Haydn, ”stråkkvartettens fader”, hör Beethoven, Bartók och Sjostakovitj definitivt till de främsta i kvartettlitteraturen. Tokyokvartetten ger sig här hän i musik av dessa tre kvartettgiganter: Bartóks första stråkkvartett, Beethovens kvartett i A-dur op 18 nr 5 och Sjostakovitjs nionde kvartett. Stockholms Konserthus har för avsikt att bjuda på Sjostakovitjs samtliga stråkkvartetter under denna och nästa säsong.

Bruckners symfoniska krona
Lördag 1 april kl 15.00
Ny utmaning för Jukka-Pekka Saraste. Det är åter dags för Anton Bruckners ofullbordade, den väldiga Symfoni nr 9 som slutar med ett adagio och inte i en final. Senast verket framfördes i Konserthuset skedde det under ledning av Stanislaw Skrowaczewski, i januari 2004. Nu är det vår välbekante dirigentgäst Saraste som tar sig an denna symfoniska krona av Bruckner. Vid konserten spelas även Mozarts 29:e symfoni.

Skeppet Vasa är arken i Brittenopera
Lördag 1 april kl 18.00 & 19.30 Söndag 2 april kl 18.00 Barnoperan Noaks ark av Benjamin Britten spelas på Vasamuseet. Texten hämtade Britten från ett medeltida mysteriespel som nära följer bibelberättelsen. Operan uruppfördes 1958. Här spelas den av medlemmar ur Kungliga Filharmonikerna, ensembler ur Katarinakörerna, Västerorts ungdomssymfoniker, Lilla Akademien. Lars-Ewe Nilsson dirigerar och Kristina Ljunggren har regisserat. Medverkande: Erik Saedén, Ingrid Tobiasson, Per-Olof Wenngren och skeppet Vasa.
Stockholms Konserthus i samarbete med Vasamuseet, Katarinakörerna och Lilla Akademien.
OBS! Föreställningen ges på engelska.

Internationell konferens i Konserthuset 6-8 april
IAMA, The International Artist Managers’ Association, är det viktigaste organet för olika konserthus, arrangörer, producenter, artistagenturer och andra aktörer i det internationella musiklivet. Konferenserna arrangeras en gång om året i olika delar av världen. Stockholms Konserthus är alltså värd 2006 och intresset är rekordstort, med närmare 400 deltagare från hela världen. Temat för Stockholmskonferensen är Arts Interacting, ett ämne som bland annat Esa-Pekka Salonen kommer att tala om. Av den anledningen är representanter från många andra konstområden än musik också närvarande.

2006-03-23/Tony Lundman