Click Candy

Revolution inom lösgodishanteringen

Pressmeddelande   •   Feb 04, 2011 15:24 CET

Nu kommer det stora nyheter för alla butiker med lösgodisförsäljning och alla godisälskare. Det Arvikabaserade företaget Click Candy har nämligen utvecklat en unik automat, avsedd enbart för godisförsäljning. Automaten premiärvisades i dagarna på den stora godis- och konfektyrmässan i Köln, och intresset var succéartat. Med sig hem till Arvika har Click Candy en stor mängd förfrågningar, från företag från i stort sett hela världen.

Det började med en fundering från Frida Gunstad, en av delägarna i Click Candy. Parallellt med sina universitetsstudier jobbar hon extra i en livsmedelsbutik och det var då hon på riktigt uppmärksammade dagens hantering av läsgodis. Den måste gå att göra fräschare och trevligare, var hennes tanke.

Hon bollade sin tanke vidare och snart växte idén om en godisautomat fram på ritbordet. Innovatörer och entreprenörer engagerades i projektet och nu är resultatet klart. En mönsterskyddad och patentsökt automat som erbjuder kunderna att köpa lösgodis på ett nytt, fräscht och hygieniskt sätt.

Ett hygieniskt sätt
Kunderna erbjuds samma utbud av godis som idag. Den stora skillnaden är att godiset är separat förpackat och opåverkat av den yttre miljön. Det gör givetvis att hygiennivån blir mycket hög. Det blir också tryggare för t ex nötallergiker, eftersom godiset som sagt lagras separat och ingenting blandas.
- Eftersom automaten jobbar enligt principen ”först in, först ut”, innebär det att inget godis blir kvar i behållarna länge, säger Mikael Gunstad, en av innovatörerna bakom automaten. Det innebär också att godiset inte kletar ihop och inget sockerlager bildas i behållarna.

Den kraftigt ökade hygiennivån är naturligtvis den stora fördelen med automaterna. Allt godis ligger skyddat och exponeras först i samband med försäljning. Det här har också gjort att intresset från utlandet varit stort. I många länder är traditionell lösgodisförsäljning förbjuden, just på grund av hygienriskerna.

Succé på mässa
Click Candy är nyss hemkomna från ISM i Köln, världen största mässa för konfektyr och godis. Och att intresset för automaten var stort, kan Thomas Andersson från Click Candy intyga.

- Jag är helt överväldigad av responsen, säger han. Vårt mål var att visa upp oss för svenska företag på mässan, men intresset från utlandet var överraskande stort. Stora, välkända företag har besökt oss och varit mycket intresserade av vår automat. Vi hade kunnat teckna orders på hur många maskiner som helst, om vi velat. Men vi är ju i startfasen, så det är nu det stora jobbet sätter igång, fortsätter han.

Världspremiär i Arvika
De första automaterna går nu drift på ICA Kvantum i Arvika. En lansering som alla inblandade sett fram emot länge.

­– Det ska bli riktigt roligt att vara först i världen med de här godisautomaterna, säger Roger Hansson, ICA-handlare i Arvika. Jag är mycket nyfiken på hur våra kunder kommer att ta emot nyheten. Men efter vad jag sett så här långt, är jag övertygad om att det blir succé, avslutar han.

För mer information kontakta:

Click Candy
Mikael Gunstad 070 – 731 31 38
Thomas Andersson 070 – 328 24 94

ICA Kvantum Arvika
Roger Hansson
070 – 765 98 00

Mer information finns också på www.clickcandy.se, där även bilder finns att tanka ner.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vi på Click Candy har gjort det lite trevligare att köpa lösgodis. Vi har nämligen tagit fram en automat där du köper godis på ett helt nytt och mer hygieniskt sätt. Ja, vi påstår till och med att det är ett revolutionerande sätt.

Placera den specialdesignade burken vid det godis du vill ha, klicka på knappen och du ser godiset ramla ner i burken. Sen är det bara att fortsätta mixa din personliga godisblandning. Och till sist – ät och njut!

För mer information - besök vår hemsida www.clickcandy.se