Kiosk Automation

Revolution inom svensk biluthyrning

Pressmeddelande   •   Sep 25, 2008 09:07 CEST

Trött på att vänta på din hyrbil i en lång kö efter en din flygresa? Du är inte ensam om det. Nu gör Hertz som första biluthyrningsföretag revolution inom biluthyrning genom att placera ut självbetjäningskiosker som på mindre än 2 minuter matar ut din bilnyckel - Hertz Self Service Kiosk.

"Detta är att jämföra med när Ryan Air förändrade flyget"
Detta säger Kiosk Automations VD Fredrik Karltorp som har levererat systemet med automatiserade kiosker. På köpet höjs säkerheten med nyckelhanteringen eftersom kioskerna är byggda som kassaskåp med sluten hantering. Nu är det slut med nycklar som ligger i kuvert och utgör en stor stöldrisk. Biluthyrning är en traditionell bransch med höga personalkostnader - tills nu.

Kundnyttan ökar dessutom eftersom du som kund kommer att kunna hämta och återlämna bilen 24 timmar om dygnet året runt. Det är guld värt för dig som krockat din bil under natten. Bilbärgaren lämnar kunden vid ett hyrbilscenter med självbetjäningskiosk och kunden kan få en hyrbil direkt.

- Det ska vara enkelt och gå fort att hyra bil. Kiosken effektiviserar biluthyrningsprocessen för både kunder och personal, säger Kristian Elvefors, chef för Business Structure & Integration på Hertz Biluthyrning

Världsnyhet
Nyckelkiosken är en svensk världsnyhet som är patentsökt. Idag hanteras en mycket stor mängd nycklar runt om i världen - ofta på ett osäkert sätt. Kioskerna är certifierade av Norske Veritas och kan hantera såväl inlämning som utlämning av nycklar.

Genombrott
För det lilla företaget Kiosk Automation i Halmstad är affären med Hertz ett stort genombrott. "Det är mycket glädjande att vi har fått Hertz förtroende att utveckla detta unika system. Denna order är värd upp till 10 miljoner kronor. Vi ser en stor marknad för nyckelhantering inom fordonsuthyrning, hotell, hemtjänst mfl. Vi har redan ytterliggare ett stort företag i annan branch som visat stort intresse - detta är bara en början för oss." säger Fredrik Karltorp.

Fredrik Karltorp +46 0708 374055, fredrik.karltorp@kioskautomation.se

www.kioskautomation.se <http://www.kioskautomation.se/>