MaskinExpo Sweden AB

Revolutionerande stackläggare kombinerar svängkrans och larver

Pressmeddelande   •   Apr 29, 2019 22:37 CEST

Det finns goda skäl till att den nya 21-meters stackläggaren från Telestack har tillägget REV som i revolution i modellbeteckningen. Utrustad med både svängkrans och larver flyttas Telestack TC621REV snabbt till rätt position. Därmed har det har blivit enklare än någonsin att skapa lagringseffektiva solfjäderformade upplag. Stackläggaren visas av Fredheim Maskin på årets MaskinExpo, den 23–25 maj.

Med Telestack TC621REV har tillverkaren anammat en idé från generalagenten Fredheim Maskin, nämligen att förse en larvburen stackläggare med en svängkrans.

– Nu räcker det med några tryck på fjärrkontrollen för att hamna rätt i både placering och vinkel, berättar Erik Olausson på Fredheim Maskin AS.

Rörelsefriheten maximeras av att stackläggaren enkelt kan flyttas fram och tillbaka, parallellt, krabbstyrt eller i form av solfjäder.

– Tidsvinsten är påtaglig. Då en ny stack ska påbörjas är förflyttningen gjord på ett par minuter. Det gör att produktionen snabbt är igång igen. Med tanke på täktbranschens höga krav inom produktivitet och logistik svarar stackläggaren mycket väl mot önskemålen, tillägger Erik Olausson.

Stackläggarens 21 meter ger en högsta upplagshöjd på 11 meter. Transportbandet är 1,05 meter brett. Fraktionerna kan vara från nollmaterial och upp till 250 millimeter. I transportläge har stackläggaren en längd på 12,08 meter och en bredd på 3 meter. Transporthöjden är 3,34 meter. Totalvikten är 14,33 ton.

Kapaciteten uppgår, beroende på material och andra förutsättningar, till 600 ton per timme. Upplagskapaciteten stiger kraftigt då stackarna placeras solfjäderformat. Endast en stack ger möjlighet till cirka 2 150 ton. Med en solfjäderlik fördelning på 90 grader ökar upplagskapaciteten till cirka 8 000 ton, för att bli hela 18 000 ton vid spridning på hela 270 grader.

Telestack TC621REV levereras med dieselhydraulisk eller elektrisk drift, alternativt hybriddrift.

För mer information, kontakta:
Erik Olausson
Fredheim Maskin AS
erik@fredheim-maskin.se

Om MaskinExpo

Om MaskinExpoMaskinExpo har arrangerats i över 30 år och är Nordens största entreprenadmässa. På mässan visas entreprenadmaskiner, redskap och tillbehör, verktyg, transportfordon, grönytemaskiner, skogsmaskiner samt maskiner för vägunderhåll, lantbruk och bergsbruk. Mässan äger rum på STOXA, en mil från Arlanda, den 23–25 maj 2019.

För mer information om MaskinExpo, kontakta marknadschef Carina Tegelberg, 0706–29 28 27, carina.tegelberg@maskinexpo.se