Una promotion

ReYa Christina upprepar succén

Pressmeddelande   •   Sep 03, 2008 16:43 CEST

Från den Argentinska djungeln till karg Norrlandskog har ReYa Christina formats till att hitta sin röst och sitt budskap. I juni i år gjorde hon oväntat succé på singellistan. Utan skivbolag, marknadsföring eller annan hjälp så hittade hennes låt Evelina in på Itunes lista över de mest sålda låtarna. Efter att i en veckan tid ha pendlat mellan 2-7 plats på Itunes topplista så gjorde Reya Christina en hedervärd entré på den officiella svenska topplistans 29:e plats, baserat enbart på digital försäljning.

• - Jag är superchockad, tror att jag drömmer! Helt sjukt roligt, kommenterade hon själv då.

Nu har det hänt igen. Idag ligger ReYa Christinas låt "Under stjärnor i Prag" på Itunes 9:e plats.

- Kan det vara så att en oetablerad artist, utan marknadsföring, och utan kontakterfaktiskt kan slå sig fram musikdjungeln? undrar ReYa Christina.

Bakom succén hittar man en riktig solkskenshistoria. 20 artister på demositen ALLEARS tröttnade på marknadens villkor och bestämde sig för att göra en egen CD.En av artisterna startade MR SUEDE RECORDS. Skivan gavs ut och började marknadsföras av artisterna själva där de hade kontakter. Efter två veckor spelades Reya Christinas låt Evelina på en Kanadensisk web-radiostation med lyssnare i 39 länder. Dagen efter smällde det till i försäljningsmätaren på I-tunes, och låten spreds över världen trots att den är på svenska.

Samlingsskivan "Allt Ljus På Oss" med alla artisterna har spelats och visats på TV i USA och i Lettland, Estland, Norge och Finland har skivan fått fin respons på radio och nu väntar Danmark, Island, Polen och Malta. Och allt detta utan något etablerat förlag eller skivbolag. Bara några passionerade musiker som villenåut medsin musik.Idag släpptes " Allt ljus på oss 2" och återigen började människor världen över att köpa musik från svenska, hittills okända ReYa Christina.

"Allt Ljus På Oss" hittar du på bla CDon och Ginza. Och Givetvis på Itunes. Gå gärna in på Itunes och se topplistan! ReYa Christinas musik kan du höra här: http://www.myspace.com/reyachristina