Rezidor SAS Hospitality Group AB

Rezidor säljer andel i fastighet i Estland och behåller managementkontrakt för Radisson SAS Hotel Tallinn

Pressmeddelande   •   Aug 01, 2007 16:06 CEST

Rezidor Hotel Group säljer sin andel om 14,1% i RDS Hotelli AS, ägare av det 280 rum stora Radisson SAS Hotel i Tallinn, Estland. Brittiska Boultbee förvärvar 100% av fastigheten med effekt den 1 augusti 2007. Avtalet innebär en reavinst för Rezidor på 3.2 MEUR och påverkar kassaflödet positivt med 6.7 MEUR. Rezidors managementkontrakt med hotelloperatören Astlanda Hotelli AS påverkas inte av försäljningen.

I linje med Rezidors strategi har företaget avyttrat alla fastigheter de senaste åren. Rezidor innehar idag endast minoritetsposter i ett fåtal hotellfastigheter.

”Denna transaktion är en bra möjlighet för oss att avyttra vår ägarandel i hotellet samtidigt som vi behåller managementkontraktet”, säger Kurt Ritter, koncernchef och vd Rezidor. ”Dessutom förstärker affären vår relation med en väletablerad och långsiktig investerare i fastighetsbranschen.”

För ytterligare information:
The Rezidor Hotel Group
Christiane Reiter
Tel +32 2 702 93 31, +32 474 407 210
christiane.reiter@rezidor.com

Bakgrundsinformation:
Rezidor Hotel Group är ett av världens snabbast växande hotellföretag. Gruppens portfölj inkluderar 300 hotell med mer än 61.000 rum i drift och under utveckling i 47 länder.

Rezidor driver hotellkedjorna Radisson SAS Hotels & Resorts, Regent International Hotels, Park Inn och Country Inns & Suites i Europa, Mellanöstern och Afrika, samt lojalitetsprogrammet goldpoints plus™ för frekventa hotellgäster. Rezidor har signerat ett globalt licensavtal med italienska modehuset Missoni gällande utveckling och drift av en kedja livsstilshotell med samma namn; Hotel Missoni.

I november 2006 listades Rezidor Hotel Group på Stockholmsbörsen. USA-baserade Carlson Companies är största aktieägare med 41,7%.

För ytterligare information om Rezidor, besök www.rezidor.com.