RFSL

Pressmeddelande   •   Nov 16, 2006 10:11 CET

Till redaktionen: RFSL och riksdagens hbt-grupp arrangerar seminarium om mänskliga rättigheter i utvecklingsländer

I många länder är homo- och bisexuella såväl som könsöverskridande handlingar kriminaliserade och medför hårda straff, i vissa länder till och med dödsstraff. Seminariet behandlar möjligheter att integrera jämställdhetsfrågor och frågor som berör sexuell läggning. Deltar gör generalsekreteraren för ILGA, Rosanna Flamer-Caldera, samt verkställande direktör och grundare av den sydafrikanska organisationen Engender, Bernedette Muthien.

Sverige avser att bli en stor aktör inom hbt-frågor på ett internationellt plan. Regeringen klargjorde detta i regeringsförklaringen och SIDA har redan presenterat en handlingsplan. Möt två aktörer från den internationella hbt-rörelsen för att få en inblick i situationen och arbetet

Tid: 22 november kocka n 13-16
Plats: Mynttorget 2, Stockholm, konferensrum L4-L7, riksdagens ledamotshus

Möjlighet till enskilda samtal med deltagare finns, kontakta Mathilda Piehl för bokning:
Stockholm 21-22 november
Malmö 23-24 november

Deltagare
Rosanna Flamer-Caldera är generalsekreterare den internationella hbt-organisationen International Lesbian and Gay Association (ILGA). Hon koordinerar även en stödgrupp för kvinnor i sitt hemland Sri Lanka.

Bernedette Muthien är verkställande direktör och grundare av den Sydafrikanska organisationen Engender. Bernadette är en aktivist som arbetar med frågor som rör mänskliga rätt igheter, konfliktlösning, könsbaserat våld, ! HIV/AIDS samt sexualiteter.

Föranmälan krävs kontakta Mathilda Piehl, +46 736 60 32 48 alt mathilda.piehl@rfsl.se Sista anmälningsdag: 20 november

För frågor och vidare information kontakta: Mathilda Piehl, +46 736 60 32 48 alt mathilda.piehl@rfsl.se

RFSL:s förbundskansli
E-post: press@rfsl.se

RFSL, riksförbundet för sexuellt likaberättigande, är ett förbund som verkar för homosexuellas, bisexuellas och transpersoners rättigheter. RFSL bildades 1950 och är därmed en av världens äldsta organisationer av sitt slag. RFSL verkar genom politiskt påverkan, informationsarbete och sociala och stödjande verksamheter.

Besök RFSL:s hemsida för ytterligare information och Sörens blogg: http://www.rfsl.se