RFSL

RFSL:s förtroenderåd i Nyköping avslutat

Pressmeddelande   •   Apr 28, 2013 16:56 CEST

På söndagseftermiddagen avslutades RFSL:s förtroenderåd på Nyköpings folkhögskola.  Förtroenderådet hålls vartannat år, de år då RFSL inte har en beslutsfattande kongress. Under förtroenderåden diskuteras och debatteras aktuella frågor för organisationen, och deltagarna har möjlighet att fortbilda sig inom ett stort antal områden.

Årets förtroenderåd samlade fler deltagare än någonsin – närmare 100 aktivister från RFSL-avdelningar från hela landet fanns på plats i Nyköping.

Bland annat ordnades workshops och seminarier om lokalpolitiskt påverkansarbete, mediestrategier, antirasism, hiv-prevention, asylfrågor, folkhälsofrågor, intersektionell aktivism, transpersoners rättigheter och familjepolitik.

Från Nyköpings kommun kom kommunalrådet Urban Granström. Under fredagskvällens invigning hälsade han deltagarna välkomna till Nyköping. Lördagskvällen bjöd på fest på Mike´s ordnad av bland andra RFSL Nyköping. Nanne Grönvall stod för den mycket uppskattade underhållningen.

Under festkvällen delades också RFSL:s två priser till aktivisten Robert Karlsson Svärds minne ut. Priset för årets verksamhet gick till RFSL Stockholms stödverksamhet HbtqKojan.se – en trygg plats på nätet för unga hbtq-personer, där deltagarna kan få en egen mentor i en äldre hbtq-person. Priset för årets aktivist gick till Pell Uno Larsson, ordförande för RFSL Örebro. Pell Uno Larsson belönades för sitt ihärdiga engagemang i lokalpolitiska hbtq-frågor, som bland annat har resulterat i hbt-handlingsplaner på både kommunal och regional nivå.

RFSL, Riksförbundet för homosexuellas, bisexuellas och transpersoners rättigheter, bildades 1950 och är därmed en av världens äldsta organisationer av sitt slag. RFSL verkar genom politiskt påverkan, informationsarbete och sociala och stödjande verksamheter.

Besök RFSL:s hemsida för ytterligare information: www.rfsl.se