RFSL

RFSL tar plats i ILGA Världsstyrelse

Pressmeddelande   •   Nov 02, 2006 16:29 CET

Nyligen avslutades ILGA Europas (International Lesbian and Gay Association) tioende årskonferens i Sofia, Bulgarien. På årsmötet deltog över 200 aktivister för att diskutera det Europeiska arbetet för homosexuella, bisexuella och transpersoners rättigheter. Till ILGA Europas ersättare i ILGA:s Världsstyrelse valde årskonferensen Sören Andersson, förbundsordförande i RFSL.

I år höll ILGA Europa sin tioende årskonferens i Sofia. RFSL:s förbundsordförande Sören Andersson valdes till ILGA Europas ersättare i ILGA:s världsstyrelse. ILGA är en organisation med över 400 medlemsorganisationer från runt 90 länder i världen och är uppdelat på sex världsregioner. ILGA Europa är en av de största regionerna och representerar medlemmar från omkring 200 organisationer över hela Europa.

– Jag är mycket stolt över att få föra hbt-Europas röst i ILGA:s världsstyrelse, förtroendet visar på ett starkt erkännande av RFSL:s arbete på ett internationellt plan, säger Sören Andersson förbundsordförande i RFSL.

RFSL har sedan ILGA:s världskongress i mars 2006 även värdskapet över ILGA:s Kvinnosekretariat, där RFSL, genom Madelaine Vilgren, förbundskassör i RFSL har en plats i styrelsen.

– RFSL kommer, tillsammans med ILGA att fortsätta driva kampen mot den ökade homofobin och de konservativa krafterna i stora delar av Europa. Vi förväntar oss att även svenska politiker och beslutsfattare tar sitt ansvar och är delaktiga i kampen, fortsätter Anna-Karin Skantz, vice förbundsordförande i RFSL.

Årets konferens hölls i Bulgarien med anledning av Bulgariens inträde i EU nästa år. Deltagarna var där för att stödja landets hbt-aktivister men även för att försöka påverka politiker att verka för ett öppnare samhälle fritt från homofobi.

För ytterligare kommentarer och frågor kontakta:
Förbundsordförande Sören Andersson, 0709-52 51 32, alt soren.andersson@rfsl.se

RFSL:s förbundskansli