RFSL Ungdom

RFSL Ungdom på rymmen under Stockholm Pride

Pressmeddelande   •   Jul 26, 2009 17:38 CEST

Imorgon börjar årets upplaga av Stockholm Pride. RFSL Ungdom gör såklart en massa saker även i år, under temat "På rymmen".

- Stockholm Pride är definitivt en av årets höjdpunkter, säger Felix König, förbundsordförande för RFSL Ungdom. Lite extra speciellt är det i och med att det är tio år sen RFSL Ungdom bildades som avdelning under RFSL i år, det kommer vi uppmärksamma under veckan.

RFSL Ungdom arrangerar under onsdagen ett mingel på RFSL-Huset, Sveavägen 59, kl. 16-19. Där finns det möjlighet att fira samtidigt som man tittar på en särskilt framtagen utställning om vad RFSL Ungdom gjort de senaste tio åren.

- Vi kommer också arrangera flera seminarier, och såklart köra vår årliga alkoholfria ungdomsfest, säger Felix König. Vi halverar dessutom vår medlemsavgift under Prideveckan.

Hela RFSL Ungdoms verksamhet under Stockholm Pride:

Pride House

Måndag, 14:00-14:45: No tears for queers

När det blir teater av Johan Hiltons uppmärksammade bok No Tears for Queers ställs en del frågor. Hur förmedlar man att hatbrott angår alla? Regissören Nina Wester och maskulinitetsforskaren Niklas Järvklo diskuterar.Plats: Bryggan

Måndag, 15:00-15:45: Frågestund om kuksex

Mina från RFSL Ungdom och Tobbe från RFSL Stockholm svarar påfrågor, pratar om anatomi, utseende och olika sätt att stimulera kukar. Har du frågor om kukar eller kuksex - lämna dem i frågelådorna på Pride House! Plats: Caféscenen

Måndag, 16:00-17:45: Sex utanför heteronormen

Var är lusten och njutningen i sexualundervisningen? RFSL Ungdom ger dig som är ung ett alternativ till dagens heteronormativa sex- och samlevnadsundervisning. Plats: Bandler

Tisdag, 15:00-17:00: Challenges and Strategies

"... in the black lesbian community in South Africa." Seminarium om ett utbytesprogram med hbt-personer från Sverige och Sydafrika, hatbrott och situationen för svarta lesbiska i Sydafrika. Seminariet hålls på engelska. Tillsammans med Triangle Project Sydafrika. Plats: Stora Scen.

Onsdag, 14:00-15:30: Sexualundervisning utanför heteronormen

Alla ungdomar har rätt till en sexualundervisning som inkluderar dem. Om heteronormer och hur de kan undvikas i sex- och samlevnadsundervisningen för dig som arbetar med ungdomar. Plats: World News Café

Torsdag, 15:00-16:30: Normkritisk pedagogik

Ta del av konkreta exempel påhur man kan arbeta med en normkritisk pedagogik i skolan. Vi rör oss från klassrummet till utbildningspolitiken. Plats: Stora Scen

Fredag, 13:15-14:00: Tillsammans är vi starka

Kom och lyssna på aktivister från Uganda och Sverige! Vi pratar om situationen för hbt-personer i Uganda, och på vilket sätt erfarenhetsutbyte kan utmana och utveckla aktivism. Tillsammans med Queer Youth Uganda. Plats: Bandlerrummet

Tioårsmingel

För tio år sedan började Sveriges hbt-ungdomar organisera sig, och bildade RFSL Ungdom som en avdelning inom RFSL. Kom och mingla med RFSL Ungdom för att fira! Passa på att titta på valda delar av det vi gjort sen starten, och plocka med ditt eget exemplar av den färska engelska versionen av Bryt! RFSL-Huset, Sveavägen 59. Onsdag 29 juli, kl. 16-19.

Prides största ungdomsfest

Vi fixar såklart även i år Prides största ungdomsfest! I år tillsammans med UNF och Studieförbundet Vuxenskolan. Vi kommer dansa till allt från queerdansbandet Klas-Ingelaz till hip-hop och schlager, medan vi dricker grymma alkoholfria drinkar! Årets tema är På rymmen! så kom i din spexigaste randiga outfit! För alla under 30, helt alkoholfri. Restaurang Mynchen, Söder Mälarstrand 31. Fredag 31 juli, kl. 21-02.

Paraden

Ingen annanstans studsar, dansar och paraderar så många ungdomar i den stora Paraden! Rym från normerna med oss och Ungdom mot Rasism i paraden. Humlegården. Lördagen 1 augusti, kl. 12. (Avgång kl. 13)

Pride Park

RFSL Ungdom delar tält med Ungdomens nykterhetsförbund, Ungdom mot rasism och Studieförbundet Vuxenskolan/Vi Unga. Vi har öppet när parken har öppet. Häng hos oss, spela på vårt digitala trumset, tryck tröjor och ta en drink i den alkoholfria baren!

Frequency goes PRIDE

Studieförbundet Vuxenskolan, Vi Unga och RFSL Ungdom fixar Prides enda rockklubb. Alkoholfritt och gratis inträde för RFSL Ungdom/Vi Unga-medlemmar. Båten Vieille Montagne, Söder Mälarstrand, kajplats 15. Tisdag 28 juli kl. 19-23.