RH Stolen

RH Ambio ökar prestationsförmågan

Pressmeddelande   •   Feb 07, 2007 11:29 CET

RH Stolen lanserar sin första kompletta stolsserie inspirerad av en svettig panter. Med ett nyutvecklat material och ny design ska RH Ambio väcka känslor. Stolsserien har utvecklats tillsammans med designbyrån Zenit, vars specialitet är att kombinera funktionalitet med design.

RH Ambio kommer i fyra utföranden och för första gången överför företaget sin erkända kompetens inom funktionellt sittande till lounger, konferenser och mötesrum. Serien inkluderar bland annat en fullt återvinningsbar kontorsstol med accessoarer som galge, låsfack och ryggväska. – Vi vill att kontorsstolen ska kännas och liknas vid en panter med rörlighet, smidighet och spänst, säger Mårten Rittfeldt på Zenit Design Group.

Följer minsta rörelse RH Ambio är utformad enligt RH´s filosofi 2PP™ om upprätt kroppshållning och rörelse i sittandet vilket ger användaren mer luft i lungorna och syre i blodet som ökar prestationsförmågan. – Arbetsstolen är exakt balanserad och följer minsta rörelse, säger Peter Eklund, VD på RH Stolen. Vi har lagt till design- och miljöelement till vår vision om funktionellt sittande och skapat en stolsserie med helt nya egenskaper.

Patenterat material RH Stolen har utvecklat det nyutvecklade naturmaterialet Ventec™ som bland annat innehåller hästtagel för att ge en bättre ventilation i sits och rygg. Ett helt nytt stolstyg i 100 procent ull har också tagits fram. Ulltyget kombineras med Ventec för att ge RH Ambio bästa möjliga förutsättningar att transportera bort fukt och värme.

En undersökning av det oberoende testinstitutet IFP Research visar att Ventec ger 23 procent bättre ventilation och 15 procent bättre transport av fukt och värme än vanliga kontorsstolar. Med Ventec blir RH Ambio också fullt återvinningsbar. – Våra kunder blir allt mer miljömedvetna, säger Peter Eklund. Med RH Ambio leder vi utvecklingen mot fullt återvinningsbara kontorsmöbler.

Säker Mp3-spelare RH Ambio kommer med ett antal accessoarer, där galge, låsfack och ryggväska gör stolen mer individuell. Framväxten av mobila kontor och öppna kontorslandskap ökar behovet av en mer personlig arbetsyta och praktisk förvaring. – Vi vill att våra accessoarer ska bredda bilden av hur en stol kan användas, säger Peter Eklund. Ryggväskan kan exempelvis lätt tas med på lunchen och kavajen hållas fräsch på galgen, allt medan Mp3-spelaren ligger säkert i låsboxen.

RH Ambioserien RH Ambio – Kontorsstolen kommer i fyra grundutföranden som kan anpassas till alla arbetsmiljöer. Modellen ger ett bra svankstöd för framåtlutat arbete och har en individuellt inställbar gunga som möjliggör att luta extra långt bak.

RH Ambio Visit – För föreläsningssalar men också i besöks- och mötesrum. Sluttande sits som avlastar ben och vippfunktion för avlastning av resten av kroppen.

RH Ambio Session & Forum. Stol och bord för bekväma möten. Session har en gungfunktion med varierande hårdhet som kan låsas i fem olika lägen. Höjden är justerbar och stolen fungerar även som en enklare kontorsstol.

RH Ambio Lounge & Lobby – Stol och bord för det informella mötet eller pausen. Med generösa och sköna sitsar som ger mer andrum passar det även i café och lounge. För mer information, besök gärna: www.rhambio.com

För ytterligare information kontakta gärna: Pär Wik, RH Stolen Par.wik@rhform.se, Tfn 0380-55 53 00 eller 070- 592 72 72

Om RH Stolen RH Stolen har utvecklat stolar sedan 1977 och är idag ett av de snabbast växande företagen på den europeiska stolsmarknaden. Företaget har en ledande position inom funktionellt sittande och ägs sedan januari 2007 av Ratos AB. Omsättningen 2006 var 343 MSEK med 67 procent på export. Största exportmarknaden är Storbritannien. För mer information, besök gärna: www.rh.se