Rica Hotels AB

Rica Hotels får ny visuell identitet

Pressmeddelande   •   Feb 25, 2013 16:05 CET

Rica Hotels i Norge och Sverige moderniserar sitt visuella uttryck med bland annat en ny och stilren logotype. Hotellgästerna kommer med tiden att uppleva en fräschare och modernare design.

År 1975 grundades Rica Hotell- og Restaurantkjede och Jan E. Rivelsrud var då, som i dag, den största aktieägaren. Mycket har förändrats sedan 1975, bland annat har hotellkedjan bytt namn till Rica Hotels, men logotypen har med endast små justeringar varit den samma sedan 1975.

Rica Hotels anno 2013

Den 25 februari 2013 lanseras en ny version av logotypen, och med den en ny visuell identitet för en av Norges ledande hotellkedjor som även har sju hotell i Sverige.

­– Detta är en vidareutveckling av ett av resebranschens starkaste varumärken, säger koncernchef Fredrik Utheim. Vi håller självklart fast vid våra goda värderingar som är väl förankrade i vår varumärksplattform, men tiden är absolut inne för en mer modern kostym som passar dagens och morgondagens marknad.

Det är den norska designbyrån Work som tagit fram hotellkedjans nya profil.

– Vid utvecklingen av logotypen har man lagt stor vikt på att framhäva skölden som varit en viktig del av Rica Hotels identitet sedan etableringen 1975, säger Hilde Falck-Andersen från designbyrån Work. Nu får Rica Hotels ett modernare och renare uttryck som passar hela kedjans olika typer av hotell – från de moderna till de mer klassiska hotellen.

Den lilla, stora skillnaden

– Lanseringen av den nya profilen hänger ihop med en större satsning och vidareutveckling av Rica Hotels kommunikation, förklarar kommersiell direktör Pål Semb-Johansson. Rica Hotels har även startat ett nytt samarbete med reklambyrån DDB.

– Tillsammans med DDB Oslo har vi utvecklat en ny kommunikationsplattform med utgångspunkt i «den lilla, stora skillnaden». I kommunikationen kommer vi att lyfta fram de små sakerna som gäster uppskattar och som skiljer oss från våra konkurrenter, säger Pål Semb-Johansson. Det kan vara allt från en god frukost, möjligheten till att välja kudde eller något så enkelt som att bli mött med en vänlig gest av våra medarbetare.

Den nya visuella identiteten kommer inledningsvis att lanseras på hemsidan, för att sedan gradvis implementeras på Rica Hotels närmare 80 hotell i Norge och Sverige i form av skyltning och profilmaterial.

Fredrik Utheim, Koncernchef Rica Hotels, +47 909 55 777
Pål Semb-Johansson, Kommersiell direktör Rica Hotels, +47 906 07 210

Om Rica Hotels
Skandinaviens största privatägda hotellkedja grundades av Jan E. Rivelsrud och Prins Carl Bernadotte 1975. Rica Hotels erbjuder idag mer än 70 hotell på fler än 50 destinationer i Norge och Sverige, vart och ett med sin egen personliga prägel och samtliga med ett värdskap utöver det vanliga. Läs mer på www.rica.se