Svenska Curlingförbundet

Rickard Hallström, Östersund ny juniorkapten i curling

Pressmeddelande   •   Jun 16, 2011 17:15 CEST

Svenska Curlingförbundets styrelse har utnämnt Rickard Hallström, Östersund till ny förbundskapten för juniorlandslaget fr o m innevarande säsong. Han efterträder Lars ”Groven” Berg, Gävle som avgick i våras efter guld i JVM de senaste två åren. Rickard Hallström, född 1973, är en välkänd profil i curlingen, både som spelare och ledare under många år. Som spelare vann han EM-brons och SM-guld 2006 och spelade även VM 2003. Som coach vann han guld i junior-VM 2004 och guld i EM för damer 2010. Han har också i många år varit ledamot i SCF:s Tävlingsutskott. Rickard var också en av de tongivande funktionärerna när hemstaden Östersund arrangerade junior-VM både 1999 och 2008. I mars 2012 arrangerar Östersund återigen JVM och Rickard finns med i arrangörsstaben. Men när mästerskapet kommer igång är det stödet för de båda svenska lagen som i första hand gäller för den nye förbundskaptenen. Uppdraget som förbundskapten för juniorlandslaget är ett förtroendeuppdrag med viss ersättning.