Ölanders Konst

Måleri och skulptur Interart, Rosengatan 2, Göteborg

Förhandsvisning: 4 mars kl 18-21

Vernissage: 5 mars kl 12-16

Interart presenterar utställningen From a new room med Göteborgskonstnären Rickard Ölander. Ölanders målningar belyser känslor av frihet i en expressiv anda. Återkommande teman är ängslighet, sökande och längtan. Han arbetar ofta i stora format främst i akryl, men också oljepastell och kol/krita. Utställningen presenterar även skulptur. Fågeln och kvinnan är ofta centrala figurer i Rickard Ölanders målningar.

“Jag vill att mina målningar ska ha ett eget vackert liv utanför det tekniska, stressiga, orättvisa och ytliga liv som idag levs i stor utsträckning.”

Rickard Ölander föddes i Norrköping 1975. Intresset för konst väcktes under sista tiden av hans idrottskarriär som elitcyklist på landsväg. Det började med några enkla penseldrag i början av år 2000. Idag är Ölander representerad vid ett flertal företag och konstföreningar. Han har ställt ut bland annat på Galleri Viktoria i Göteborg och på den prestigefyllda utställningslokalen Ekerum konsthall, tillsammans med andra högt ansedda konstnärer.

Utställningen pågår t.o.m. den 20 mars

Interart, Rosengatan 2, Göteborg