Rickfors & Rickfors

Rickfors & Rickfors medverkar i Swedish Fashion Pop Up Store

Pressmeddelande   •   Aug 10, 2012 09:30 CEST

EvaLotta och Mikael Rickfors med klädmärket Rickfors & Rickfors skapar hållbara kollektioner för dam, herr och baby. Vintern 2009 lanserades deras storsäljare BambooJamas® - en mönsterskyddad pyjamas för bebisar och små barn i ekologisk bambu och ekologisk bomull.  Den 17-18 augusti säljs delar av deras kollektioner i Swedish Fashion Pop Up Store på Drottninggatan 81 B, Stockholm.

Swedish Fashion Pop Up Store är en ny satsning på ett unikt butikskoncept som samlar svenska mindremodemärken. Pop Up Store syftar till att välkomna mindre modemärken i tillfälliga butiker. Under 2012 utförs ett pilotprojekt med butiker i augusti och november i Stockholm. Den första i serien öppnar dörrarna för allmänheten i två dagar, den 17-18 augusti. Butiken kommer att presentera ett stort urval inom dam men också herr, accessoarer och en del junior. Pop Up Store är ett projekt som drivs av Svenska Moderådet i samarbete med den nationella modeinkubatorn i Borås och med stöd från Vinnova. Den prisbelönta Umeåbaserade butiken Kii hjälper till med att leda försäljningsarbetet.

Rickfors & Rickfors är medlemmar i Föreningen Svenskt Mode som har för syfte att skapa en mötesplats och plattform för mindre svenska modedesignföretag. Många av medlemmarna har ett hållbart fokus i sin verksamhet.

-  Huvudsyftet med vår verksamhet är att skapa kläder som är snygga, funktionella och sköna. Att vi använder oss utav ekologiska och på annat sätt hållbart producerade material är en självklarhet, berättar EvaLotta.

Bambu är den snabbast växande växten i världen. Den kräver ingen bevattning eller bekämpningsmedel. Det är spännande att jobba med just bambutyg och viktigt att det finns nya alternativ av miljövänliga material för kläder, fortsätter Mikael Rickfors som designar herrkläderna

För ytterligare information kontakta:

EvaLotta Rickfors

E-mail: evalotta@rickforsrickfors.com

Rickfors & Rickfors är EvaLotta och Mikael Rickfors.
Med vårt klädmärke vill vi bidra till ett snyggt och miljömedvetet mode i världen. Vår målgrupp är kvinnor och män, men vi gör även innovativa kollektioner för bebisar och barn. Vi gör två kollektioner per år och använder oss av ekologiska eller hållbart framställda material. Vår design ska vara användbar på flera olika sätt, dvs. ett praktiskt plagg lika väl som det är snyggt och skönt. Vi vill att folk ska bära plaggen var de än befinner sig – i alla situationer!