Hästnäringens Riksanläggningar Flyinge Strömsholm Wången

Ridkonst riskerar att dö ut

Pressmeddelande   •   Apr 27, 2013 21:30 CEST

Hundraåriga traditioner kan försvinna.
Det måste stoppas, anser Flyinges lärare och visar vid Gothenburg Horse Show
den uråldriga konsten att köra tömkörningskadrilj.

I tusentals år har människan utbildat hästar för både nytta och nöje. Långt innan hästar användes
till sport dresserades de för att tjäna människan i både krig och fred. Skolor utvecklades och uppvisningsformer bildades, à la Celle, tandemkörning och tömkörning för att bara nämna några.

Spanska ridskolan i Wien har gjort sig kända för att ha förvaltat och förädlat dessa konstformer. I Sverige har Flyinge varit centrum för dessa traditioner och under hela Flyinges nästan tusenåriga existens har de klassiska ridkonsterna utvecklats och vårdats. Konstformerna som sannolikt inte återfinns någon annanstans i Norden.

- Tömkörning är absolut inte något föråldrat, utan ett utmärkt sätt att arbeta hästar från alla discipliner. Det ger hästen ett allsidigt arbete som både gymnastiserar och stärker den, påpekar Bo Jenå, förbundskapten i dressyr och lärare på Flyinge.

Tömkörningskadriljen i Scandinavium består av fyra lärare som visar Flyinges skolhästar i arbete. I det här fallet sitter inte lärarna på ryggen utan går bakom vilket ger hästen möjlighet att arbeta utan att bli störd av ryttaren.

- Tyvärr så är intresset för att bevara dessa konstformer obefintligt bland politiker. Detta tycker vi är beklagligt eftersom dessa konstformer endast behärskas av ett fåtal personer, säger Marianne Lilja Wittbom, VD på Flyinge AB.

- Vi vill genom vår tömkörningskadrilj uppmärksamma dessa konstformer och hoppas på en ökad
förståelse och stöd för att kunna bevara traditionen. De försök vi hittills gjort för att få bidrag för denna konst har ännu inte fått något gehör, säger Marianne Lilja Wittbom.

Att det på en och samma plats bedrivits en verksamhet med djup förankring i konstnärligt arbetet under nästan 1000 år är en världsunikitet. Att ridkonst är en är en vedertagen konstform verifieras med att Kyra Kyrklund har adjungerad professur i ämnet ridkonst som faller inom ramen för de konstnärliga ämnena.

Flyinge grundades som nationalstuteri 1661 men avel har bedrivits här sedan 1100 talet. 1984 blev Flyinge privat men även efter privatiseringen har Flyinge, på eget initiativ, fortsatt att förvalta konstformerna. Detta har uppmärksammats även internationellt och Flyinge har bland annat uppträtt på tyska Redefin och ska åter dit i september.

Flyinges uppdrag är att förse hästnäringen med skickliga yrkesmänniskor. De anslag som Flyinge får för att bedriva utbildning täcker inte kostnaderna för att bevara det konstnärliga arvet.