Drakamöllan gårdshotell

Rigoletto på Drakamöllan utspelas i dagens Italien

Pressmeddelande   •   Jun 02, 2016 17:01 CEST

Årets sommaropera på Drakamöllan, Operagården på Österlen, är ”Rigoletto” av Giuseppe Verdi. Här är handlingen förlagd till dagens Italien. En tid lika fylld av fåfänga och ytlighet som på 1500-talet, där operan från början utspelade sig.

I Drakamöllans uppsättning förvandlas Verdis opera till ett samtidsdrama där Hertigen av Mantua blir en välkänd italiensk politiker. Han uppvaktar alla kvinnor i sin omgivning och helst de riktigt unga. Rigoletto, som är hans spinndoktor och högra hand, har en hemlighet. En oskuldsfull dotter som han förgäves försöker skydda.
Här möter vi skönheten och odjuret, den första kärlekens kompromisslösa passion, men också korruption och svek. Allt inramat av Verdis mäktiga och förtrollande musik.

- ”Rigoletto” har allt det som vi älskar med opera, säger Ingalill Thorsell som driver Drakamöllan Operagård. Den är både vacker och våldsam och blir en stor känslomässig upplevelser. Alla kommer att känna igen den mästerliga kvartetten ”Bella figlia dell amore” och hertigens aria ”La donna è mobile” eller på svenska ”Ack som ett fjun så lätt”.

I många uppsättningar styrs Rigoletto ut som en grotesk och motbjudande figur, men i Drakamöllans uppsättning skildras han annorlunda.

- I vår uppsättning blir han också en ganska vanlig, varm och medkännande människa och det är kärleken till dottern som överskuggar allt annat i hans liv, säger Guido Paevatalu, musikalisk och konstnärlig ledare. Han har bara hamnat på fel plats i livet i maktens centrum där helt andra spelregler gäller.

Föreställningen i Drakamöllans backar är en kammarversion av Verdis opera. Musik, handling, nyckelpersoner, allt finns med, men dekoren är sparsmakad och den stora orkestern ersatt av en pianokvartett under ledning av Leif Greibe. Här är det musiken och sången som är i fokus. Det ger en möjlighet att höra alla nyanser och att skapa en egen värld av Verdis verk.

”Rigoletto” är den åttonde i raden av operor som ges utomhus mitt i Drakamöllans naturreservat. Operaföreställningarna arrangeras tillsammans med guidOpera. Musik i Syd och Tomelilla kommun.

Medverkande
Rigoletto - Guido Paevatalu
Gilda - Vibeke Kristensen

Hertigen av Mantua -  Niels Jörgen Riis
Sparafucile -  Anders Jakobsson
Monterone -  Anders Jakobsson
Maddalena -  Anette Boed
Giovanna -  Anette Boed
Marullo Frederik -  Paevatalu Rolin
Ceparano Frederik -  Paevatalu Rolin
Borsa -  Eivind Kandal
Kapellmästare -  Leif Greibe
Piano -  Leif Greibe
Violin -  Anton Lasine
Cello -  Kim Bak Dinitzen
Klarinett -  Tore Othmar Poulsen

Operabuss
För att locka också långväga gäster till årets Operafestival arrangerar Scanbird ApS i Danmark operabussar från Köpenhamn i samarbete med danska tidningar. Mer informationwww.scanbird.com

Om guidOpera:
Guido Paevatalu har en mångårig och mycket framgångsrik solistkarriär från Köpenhamnsoperan bakom sig och driver nu guidOpera, ett eget operakompani där Drakamöllan och Ingalill Thorsell är engagerade.

Mer information: I pausen serveras en Operalåda, i år med smaker från Italien. Premiären av Rigoletto sker på Midsommardagen den 25 juni kl 18.00 och en andra föreställning blir det dagen därpå
kl 14.00. Mer om 2016 års föreställningar och biljettköp finns att läsa på Drakamöllans hemsida www.drakamollan.com

Kontakt:Ingalill Thorsell, Drakamöllan tel. 044- 35 10 16 eller 070- 540 92 13
info@drakamollan.com

OM DU VILL HA EN FRI PRESSBILD, SKICKA MAIL TILL INFO@DRAKAMOLLAN.COM

Bildtext:Vibeke Kristensen, Hertigen av Mantua av Niels Jörgen Riis och Rigoletto av Guido Paevatalu. Foto: Robin Skjoldborg. Bilden bifogas också högupplsöt med det här mailet.

Drakamöllan Gårdshotell är ett litet, personligt hotell på Österlen med endast 12 rum, inrymt i en pietetsfullt renoverad skånegård med anor från 1600-talet. Drakamöllan är välkänt för sitt goda kök och har gett ut fyra prisbelönta kokböcker. Matsalen är öppen enbart för boende gäster, men sista söndagen i månaden är alla välkomna på söndagsmiddag. Gården ligger mitt i ett fantastiskt naturreservat, perfekt för promenader. Både sommar och vintertid anordnas här operaföreställningar med solister från Köpenhamnsoperan och andra operascener runt om i Europa. www.drakamollan.com