Rika mäns klimatpåverkan måste minska

Pressmeddelande   •   Dec 13, 2009 07:11 CET

Idag arrangerar Vänsterpartiet ett seminarium om klimaträttvisa ur ett genusperspektiv på folkrörelsernas klimatmöte i Köpenhamn. Deltar gör bl.a. Lars Ohly, Farah Kabir från ActionAid i Bangladesh och Merrit Polk, fil.dr på Göteborgs universitet.

– Män tär mest på klimatet samtidigt som kvinnor, som utgör 70 % av världens fattiga, drabbas värst av klimatförändringarna. Men den intensiva debatten som förs om klimatet fäster knappt någon uppmärksamhet alls på kön, säger Lars Ohly.

– Män förbrukar mer energi än kvinnor i alla inkomstgrupper i Sverige. En mycket liten grupp, 10 procent av alla bilförare, mest män, står för hela 60 procent av allt bilkörande. Kvinnor färdas istället oftare med tåg och kollektivtrafik. Rika människors, i synnerhet mäns, energikrävande konsumtion behöver åtgärdas. Världens kvinnor och fattiga kräver och förtjänar klimaträttvisa, avslutar Lars Ohly.

Seminariet "Climate Justice and Gender" arrangeras av Vänsterpartiet, Ung Vänster och Vänsterns Studentförbund.

Det äger rum kl. 10.00 i Grey Room på KlimaForum09.

Kontakt: Kristoffer Housset, pressekreterare till Lars Ohly 076-1454202.