Hästnäringens Riksanläggningar Flyinge Strömsholm Wången

Riksanläggningarna enas på webben

Pressmeddelande   •   Dec 12, 2011 09:46 CET

Flyinge, Strömsholm och Wången har förnyat sina hemsidor. Förutom att sidorna är mer lättöverskådliga än tidigare satsar anläggningarna nu också på att snabbare nå ut till sociala medier. Dessutom erbjuds ett bibliotek med den samlade gemensamma kunskap som finns inom dessa tre kulturinstitutioner. Inom kort kommer även Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS) att följa efter med en ny hemsida.

Riksanläggningarna inleder ett nytt samarbete på webben. I den nya satsningen finns tre egna hemsidor som kopplas till varandra och dessutom sjösätts nu en helt ny Kunskapsbank med lättillgänglig information indelade i kapitel publiceras även hippologelevernas examensarbeten. Kunskapsbanken kommer ständigt att uppdateras då ny forskning hela tiden tas fram.

-Jag har sedan lång tid drömt om att vi skulle kunna förmedla den fantastiska kunskap och miljö vi har på Wången, Strömsholm och Flyinge via webben, så att alla kan få en chans att ta del av oss, säger Kees de Jong på Hästnäringens Nationella Stiftelse.

Nu kan vi stolt visa upp vår nya gemensamma, men samtidigt för varje anläggning särskilda webbnärvaro, en webb som ska ge besökare möjlighet att ta del av vår fantastiska värld. Här stillas såväl kunskapstörst som längtan att spendera tid i hästvärlden.

Sidorna är gjorda för en öppen miljö där man kan kommentera och delta i det mesta. Det kommer bland annat att finnas ett öppet forum med film, bloggar, facebook osv. Och en kunskapsbank som vi succesivt utvecklas där expertis kan bidra till att räta ut frågetecken från alla typer av hästintresserade. Elever på anläggningarna har bl.a utrustats med Smartphones som gör att de själva kan dokumentera sin vardag på utbildningarna.

Upplägg, design och programmering har gjorts av ord & Bild i Karlstad.

Fakta om hemsidorna:

Du hittar Riksanläggningarnas hemsidor på www.flyinge.se www.stromsholm.com och www.wangen.se

HNS har som delägare i Flyinge AB, Ridskolan Strömsholm AB samt Travskolan Wången AB finansierat de nya hemsidorna.

Det gemensamma uppdraget för Hästnäringens Riksanläggningar är att förse hästnäringen med rätt kunskap och kompetens för att bidra med fortsatt utveckling. Det sker genom kvalitativa utbildningar inom yrkeshögskola, folkhögskola, gymnasie- och högskola samt genom forsknings- och utvecklingsverksamhet. Flyinge AB är ett modernt internationellt hippologiskt kompetenscentrum och omsätter drygt 60 miljoner kronor, har 65 anställda och 180 studerande. Verksamheten spänner över flera områden: avel & sport, utbildning & forskning samt evenemang. Ridskolan Strömsholm AB är Sveriges ledande centrum för utbildning av ridlärare, med 40 medarbetare, varav 20 lärare, som utbildar cirka 250 elever per år. Wången är hästnäringens Riksanläggning inom travsport och ett nationellt utbildningscentrum. Wången utbildar proffstränare inom trav samt erbjuder universitets-, folkhögskole- och gymnasieutbildningar, kvalificerad yrkesutbildning samt kurser inom bland annat travsport och islandshäst. Hästnäringens Nationella Stiftelse är delägare i Flyinge AB, Ridskolan Strömsholm AB samt Travskolan Wången AB och har ett övergripande ekonomiskt ansvar för anläggningarna