Ladbrokes

Riksbankens pris i ekonomisk vetenskap 2005 - Professor Paul Romer, Stanford, är spelarnas favorit

Pressmeddelande   •   Okt 07, 2005 15:05 CEST

Professor Paul Romer (odds 4), Stanford University,USA, är spelarnas favorit när det drar ihop sig för tillkännagivandet av Riksbankens pris i ekonomisk vetenskap på måndag den 10 oktober 2005. Romer är en av de stora ekonomerna inom området tillväxt. Romer har med konsekvens och tydlighet argumenterat för utbildningens avgörande roll vid teknologiskiften.

Professor Peter Diamond, (odds 6) MIT, USA placerar spelarna nära favoritplatsen för att ta emot priset. Diamond är högt respekterad ekonom som i sin forskargärning bland annat studerat välfärdsstaten, trygghetssystemen och dess betydelse för individ och samhälle.

Professor Lars E O Svensson (odds 15), Princeton, är den enda svensk som placerar sig på Ladbrokes lista. Svenssons huvudsakliga arbete ligger inom området penningpolitik och är bland annat rådgivare till Riksbanken och Federal Reserve i New York på det penningpolitiska området.

Odds

Paul Romer 4
Peter Diamond 6
Paul Krugman 7
Elhanan Helpman 8
Paul Milgrom 9
Ernst Fehr 10
Edmund Phelps 10
Edward Lazear 13
Lars E O Svensson 15
Thomas Sargent 17

För mer information:

www.ladbrokes.com klicka: prisutdelning

Douglas Roos, Ladbrokes VD Norden, +46-8-407 64 43, +46-70-735 21 25, douglas.roos@ladbrokes.se

Ladbrokes är världens största bookmaker och en del av Hilton Group PLC som är noterat på Londonbörsen. Ladbrokes omsatte ca 133 miljarder kronor 2004 och sysselsätter 12 000 personer. Bolaget driver 2500 spelbutiker i Storbritannien, Irland och Belgien. Ladbrokes.com har idag över 1,5 miljoner medlemmar.