Miljöpartiet de gröna

Riksdagen avslår MP-förslag om klimatsmart premiepensionsfond

Pressmeddelande   •   Dec 02, 2009 14:23 CET

Nästa vecka pumpas 30 miljarder kronor in i PPM-fonderna, samtidigt som riksdagen i dag väntas avslå ett förslag från Miljöpartiet för att göra premiepensionssystemet mer klimatsmart.
- Nästa vecka börjar klimattoppmötet i Köpenhamn och samtidigt sätts 30 miljarder in i det svenska PPM-systemet. Hur dessa pengar placeras påverkar vår värld. Tänk om detta var pengar som användes klimatsmart i de finansiella systemen, säger Gunvor G Ericson, socialförsäkringsutskottet.

- Men sådana krav finns inte nu, i stället gäller största möjliga avkastning även om det i längden innebär att vi biter oss i svansen genom ökade kostnader för samhället totalt sett. Och i dag torsdag eftermiddag kommer tyvärr riksdagen att avslå förbättrade möjligheter för allmänheten att göra klimatsmarta val i samband med pensionssparandet i premiepensionen.

Miljöpartiets fyra förslag på ett mer klimatsmart PPM-system:
• Fonderna ska tydligt deklarera vilken typ av energi - fossil eller förnyelsebar - som man investerar i.
• Pensionsmyndigheten bör utveckla för hur en sådan kartläggning kan gå till och hur detta tydligt kan redovisas för pensionsspararna.
• Skapa ett statligt placeringsalternativ som tar miljöhänsyn samt social och etisk hänsyn och som är fullt inriktat på förnybar energi.
• Regeringen ska förstärka kriterierna för miljö och etik för det statliga förvals- och placeringsalternativet, för att bidra till ett klimatsmart samhälle.

Hela MP-motionen om premiepensionssystemet finns som övrig bilaga nedan.

FÖR VIDARE INFORMATION:
Gunvor G Ericson, 070-795 22 80
Mattias Bengtsson Byström, pressekreterare, 0736-27 53 83

MILJÖPARTIET DE GRÖNA
Riksdagen, Mynttorget 2, 100 12 Stockholm
08-786 40 00 (växel)
Läs mer om grön politik: www.mp.se
Se också: www.youtube.com/miljopartiet och www.twitter.com/miljopartiet