Senea AB

Riksdagen beslutade om månadsvis elavläsning

Pressmeddelande   •   Jun 12, 2003 09:16 CEST

Under gårdagen fattades det riksdagsbeslut som slår fast att samtliga elmätare i Sverige ska avläsas månadsvis, senast den 1 juli 2009. Det innebär att drygt fem miljoner fjärravlästa elmätare kommer att installeras i Sverige inom sex år.

Bakgrunden till gårdagens väntade riksdagsbeslut är den senaste energiöverenskommelsen mellan regeringen, vänstern och centern. Kravet på månadsvis mätning för samtliga elkunder kommer att leda till en effektivare och miljövänligare elmarknad samt att preliminärdebiteringen av el slutgiltigt kan upphöra.

– Riksdagsbeslutet om en klokare elmätning för alla är en historisk seger, inte bara för Senea utan även för elkunderna och elmarknaden i stort, säger Annette Brodin Rampe, VD för elmätningsföretaget Senea AB.

O-listenoterade Senea är marknadsledande inom fjärravläst elmätning i Norden.

För mer information kontakta:
Annette Brodin Rampe, VD Senea AB
E-mail: anbr@senea.se
Se även: www.senea.com

Senea AB är marknadsledande i Norden inom området system för masskommunikation av energimätdata och har hittills levererat cirka 130 000 kommunikationsterminaler. Bolagets kunder är nätbolag, energiföretag och fastighetsbolag som vill utveckla sin verksamhet med modern informationsteknik. Senea omsatte 56 miljoner kronor år 2002. Aktien är noterad på Stockholmsbörsens O-lista sedan juni 1994. Huvudkontoret är beläget i Åkersberga.