Riksdagen får ingen förklaring om reglerna för cancersjuka

Pressmeddelande   •   Dec 03, 2009 13:43 CET

Idag har Veronica Palm, (S) vice ordförande i socialförsäkringsutskottet bett om ett möte i socialförsäkringsutskottet där socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson och försäkringskassans generaldirektör Adrinana Lender redogör för vilka reglerna som gäller för de cancersjuka som nu kastas ut ur sjukförsäkringen och tvingas ut på arbetsmarknaden.

Det har framkommit att det råder oenighet mellan Cristina Husmark Pehrsson och Adriana Lender gällande hur de nya sjukförsäkringsreglerna ska tolkas för cancersjuka. Under tiden slängs cancersjuka ut på arbetsmarknaden och ingen verkar ha ansvar för detta. Därför begärde idag Socialdemokraterna, Miljöpartiet de gröna och Vänsterpartiet att få reda ut vilka regler som gäller.

Men majoriteten i utskottet under ledning av moderaten Gunnar Axén beslutade efter votering att avslå begäran, och vägrar låta ministern komma till utskottet. Detta tycker socialdemokraterna är fullständigt oacceptabelt.

- Det är fullständigt horribelt att vi inte kan få svar på vilka regler som gäller för de cancersjuka. Att låta den verkställande makten förklara inför den lagstiftande makten är en del av riksdagens kontrollapparat och en viktig del av demokratin. Hade jag varit ministern hade jag velat ge min förklaring, säger Veronica Palm.

Socialdemokraterna tycker illa om reglerna som får vansinniga och brutala konsekvenser bland annat för cancersjuka.

- Om ministern menar att detta inte var avsikten med reglerna har hon möjlighet att ändra lagstiftningen, säger Veronica Palm.

Frida Ekberg
frida.ekberg@riksdagen.se

Läs mer om vår politik på http://www.socialdemokraterna.se
Se, dela, kommentera http://youtube.com/socialdemokraterna