Vasakronan AB

Riksdagsförvaltningen hyr på Jakobsgatan 6

Pressmeddelande   •   Feb 10, 2010 09:08 CET

Vasakronan hyr ut drygt 3 000 kvadratmeter till Riksdagsförvaltningen som därmed samlar ytterligare 150 medarbetare på Jakobsgatan 6 i kvarteret Jakob Större mitt i centrala Stockholm. Här har Vasakronan uppgraderat en 70-talsfastighet så att den nu klarar kraven för GreenBuilding.

I januari 2011 flyttar Riksdagsförvaltningen in i det nya kontoret. Sedan tidigare hyr Riksdagens administrativa avdelning cirka 2 300 kvadratmeter i samma fastighet, en yta som nu utökas med 3 056 kvadratmeter. Därmed får ytterligare 150 personer sin arbetsplats här. Hyreskontraktet löper på 10 år.

Fastigheten som ligger i hörnet av Regeringsgatan och Jakobsgatan är ett typexempel på 70-talsarkitektur. Under de senaste åren har Vasakronan uppgraderat bland annat system för luft och värme vilket minskat energianvändningen och gjort att fastigheten uppfyller energikraven för GreenBuilding.

– Det är roligt att vår hyresgäst Riksdagsförvaltningen väljer att utöka sina ytor hos oss, säger Jan Sterne, fastighetschef på Vasakronan. De får ett kontor i ett unikt läge nära kommunikationer och service och med en hög profil när det gäller effektivitet, flexibilitet och miljö.

För mer information, vänligen kontakta:

Jan Sterne
Fastighetschef Vasakronan
E-post: jan.sterne@vasakronan.se

Per Bengtsson
Administrativ direktör Riksdagen
E-post: per.bengtsson@riksdagen.se

Vasakronan är Sveriges största fastighetsbolag med ett fastighetsbestånd värderat till cirka 73 miljarder kronor. Vi erbjuder kontor, butiker och bostäder i Stockholm, Uppsala, Göteborg, Malmö och Lund. Huvuddelen av beståndet utgörs av kontor och två tredjedelar av fastigheterna ligger i Stockholm. Vårt mål är att skapa attraktiva, hållbara lokaler och bostäder i stadsmiljöer där människor trivs och företag utvecklas. Vasakronan ägs till lika delar av Första, Andra, Tredje och Fjärde AP-fonderna. Läs mer på www.vasakronan.se