Socialdemokrater för tro och solidaritet

Riksdagsgranskning av vapenexporten bra första steg

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2011 18:13 CET

- Det socialdemokratiska initiativet att be Riksdagen att granska svensk vapenexport till Tunisien och andra Nordafrikanska länder är ett bra första steg, säger Kristna Socialdemokraters förbundsordförande Peter Weiderud. Det faktum att Sverige under lång tid sålt vapen till Tunisien och att dessa vapen med stor sannolikhet används för att slå ner på demonstranterna är naturligtvis genant, inte minst i ljuset av den kritik som regeringen nu riktar mot den tidigare regimen i Tunisien. Det visar också på tydliga brister både i den nuvarande vapenexportlagstiftningen och i tillämpningen av den.

- Tunisien har varit en diktatur med tydliga kränkningar av mänskliga rättigheter under lång tid. Ändå har både tidigare s-regeringar och den borgerliga regeringen tillåtit vapenexport, fortsätter Weiderud. Här ligger bristen förmodligen främst i bristande landbedömningar från utrikesdepartementet. Dessa sker alltid mycket tidigt i en vapenexportprocess, när exportföretagen gör de första sonderingarna och söker tillstånd hos myndighet för exportkontroll.

- Om dessa landbedömningar håller god kvalité är det en helt odramatisk åtgärd att stänga exportmöjligheten. Det är för tidigt för att investeringar ska vara gjorda, inga jobb går förlorade och inget mottagarland behöver generas. Men slarvas det i landbedömningen, blir det mycket svårare att längre fram söka stoppa affären, även om MR-kriteriet, som i fallet Tunisien, är uppenbart. Ansvaret för att detta arbete sker med kvalité ligger hos utrikesministern.

- Den andra bristen, som Broderskapsrörelsen påtalat och drivit under många år, är att det också behövs ett demokratikriterium för exporttillstånd. Detta skulle komplettera MR-kriteriet och konfliktkriteriet på ett avgörande sätt och tydligt styra exporten bort från länder som Tunisien och Saudiarabien. Det är dags att stå upp för kravet på demokratikriterium för svensk och europeisk vapenexport, avslutar Peter Weiderud.

Lars G Linder, förbundssekreterare, presskontakt
lars@broderskap.se

Fria högupplösta bilder på våra personer och arrangemang finns på http://bildbank.broderskap.se

Vi är kristna socialdemokrater och radikala troende som glöder för fred, solidaritet och rättvisa. Vi är lite rödare, lite grönare. Läs mer om oss på http://www.broderskap.se eller på bloggen http://blogg.kristenvanster.se