Centerpartiet

Riksdagskandidat Lars Kallsäby välkomnar 10 extra miljoner till Västmanland

Pressmeddelande   •   Apr 09, 2013 18:29 CEST

Tisdagen den 9 april blev det klart att alliansregeringen satsar 10 miljoner extra på att stärka den regionala tillväxten i Västmanland. En av Centerpartiets riksdagskandidater inför valet 2014, Lars Kallsäby från Västerås, välkomnar tillskottet som kommer presenteras i vårens budgetproposition.

– I norra Västmanland finns många små bruksorter med hög arbetslöshet. Dessa har drabbats hårt av lågkonjunkturen. Det är bra att regeringen uppmärksammar de små kommunernas utsatthet. Med ett tillskott på 10 miljoner kronor får vi möjlighet att göra bra investeringar för en hållbar utveckling.

Sedan tidigare får Västmanland ett regionalt tillväxtstöd på nästan 33 miljoner kronor. Nu vill regeringen skjuta till fem miljoner 2013 och ytterligare fem miljoner 2014. Länet kommer själva att besluta var de nya pengarna ska gå till. Lars Kallsäby ser gärna satsningar på innovation, entreprenörskap och kompetensförsörjning.

– För mig som centerpartist är det viktigt att främja jobb, företagande och grön omställning på landsbygden likväl som i tätorterna. Det finns massor med potential utanför städerna som vi måste upptäcka och gynna. Centerpartiet ser hela Västmanland.

Kontakt:

Lars Kallsäby (C)
Riksdagskandidat, Västmanland
Lars.kallsaby@vasteras.se

Centerpartiet är det långsiktiga alternativet i svensk politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva.