Unga Örnars Riksförbund

Riksdagsledamoten Anders Österberg ny ordförande för Unga Örnar

Pressmeddelande   •   Maj 22, 2016 09:29 CEST

Riksdagsledamoten Anders Österberg har idag blivit vald till förbundsordförande för Unga Örnars riksförbund. Idag är sista dagen på Unga Örnars kongress som ägt rum 20-22 maj i Borlänge. Under helgen har de 100 unga ombuden valt en ny styrelse och utformat riktningen för organisationens barnrättspolitik.

–Jämlikhet, antirasism och demokrati ska genomsyra organisationen under min period som ordförande. I en fullt fungerande demokrati är barn med och sätter villkoren i föreningslivet, det stärker inte bara barnet, utan också demokratin, berättar Anders Österberg.

Anders Österberg blev medlem i Unga Örnar som sjuåring. När Anders blev äldre tog han en plats i förbundsstyrelsen, där han under flera år deltog i debatten för jämlikhet. Mest känd är Anders för sitt stora engagemang för internationella frågor. Som ombudsman i Unga Örnar jobbade han med att stärka Unga Örnars internationella solidaritetsarbete och idag sitter han i riksdagens utrikesutskott.

–Genom olika samhällsutvecklingar som förbudet av agan, förskoleutbyggnaden och föräldraförsäkringen under förra århundrandet blev Sverige det land som gick i täten för barns rättigheter. Men nu ser vi dagligen hur barns rättigheter kränks. Sverige måste återigen bli världsbäst inom barns rättigheter och här har Unga Örnar en viktig roll. Vi arbetar både politiskt och praktiskt, med fritidsverksamhet och att driva opinion, för vi vet att jämlika barn leka bäst.

För ytterligare information kontakta:

Anders Österberg, nyvald förbundsordförande Unga Örnars riksförbund (072-513 80 20)

Amanda Almström, pressansvarig Unga Örnars riksförbund (070-623 01 65)

Unga Örnar är en barn- och ungdomsorganisation som jobbar för barns rättigheter i Sverige och i världen. Unga Örnar är en religiöst och partipolitiskt obunden organisation som driver fritidsverksamhet för barn med barn. Unga Örnar har 4500 medlemmar i 20 distrikt runtom i Sverige. Läs mer på www.ungaornar.se

Vi är Unga Örnar.
Unga Örnar är en barn- och ungdomsorganisation och det viktigaste för oss är att alla barn får vara barn - med rätt att ha kul. Vi finns för att skapa en rolig fritid som inte kostar för mycket. Unga Örnar är en religiöst och partipolitiskt obunden organisation. Vår verksamhet omfattar alltifrån fritidsgårdar och sommarkollo till politiskt påverkansarbete för barns rättigheter i samhället. Vi kämpar också för att förbättra barns villkor i Sverige och i andra delar av världen.