Latinamerikagrupperna

Riksdagspartiernas syn på klimatet och de internationella utmaningarna

Pressmeddelande   •   Sep 13, 2010 15:45 CEST

Klimatfrågan får allt mindre utrymme i medierna. Jämfört med i vintras har klimatbevakningen mer än halverats bland de politiska nyheterna, uppger Ekot. Samtidigt har de internationella utmaningarna nästan helt försvunnit under valrörelsen.

Debatter om internationella frågor  i Kunskapskanalen
Därför arrangerade Latinamerikagrupperna tillsammans med ett trettiotal andra föreningar och folkhögskolor Inspiration Världen i lördags. Över 800 personer deltog under forumet. Nu sänder SVT Forum/Kunskapskanalen tre debatter från Inspiration Världen tisdag den 14 september, klockan 11.30 – 16.00.

Preliminära hålltider:

11.30 – 13.00 Bilden av globalisering i svensk nyhetsmedia och bevakningen av de internationella frågorna under valrörelsen - paneldebatt med journalister

13.00 – 14.30 Ska våra pensionspengar investeras i oetiska företag? Om Goldcorp, Lundin Petroleum och AP-fondernas oetiska investeringar.

14.30 – 16.00 Valrörelsens nödvändigaste paneldebatt på temat "Det finns inte en planet B" om klimatet med bl a Anders Ygeman, miljöpolitisk talesman (S), Kerstin Lundgren, utrikespolitisk talesperson©, Carl B Hamilton, talesman i frågor som rör ekonomisk politik, och energi- och klimatfrågor (FP), Jens Holm, riksdagskandidat (V).

Den enda Valkompassen som tar upp de internationella utmaningarna
Då de internationella frågorna har förvunnit i valrörelsen, har nätverket GlobalRättvisa.Nu tagit fram en Valkompass som bara fokuserar på det globala utmaningarna.

Väljaren kan på www.globalrattvisa.nu jämföra sina åsikter i 14 frågor med riksdagspartiernas. Till skillnad från alla andra valkompasser fokuserar denna på internationella utmaningar. Fokus ligger på den globala uppvärmningen, fattigdomsbekämpning, internationell handel och mänskliga rättighteter. Frågorna är ett urval av en större enkät som genomfördes i maj 2010 med partierna. Svaren på de 41 frågorna från samtliga riksdagspartier finns här http://globalrattvisa.nu/alla-enkater.

Pontus Björkman
Latinamerikagrupperna
pontus.bjorkman@latinamerikagrupperna.se
073-7711850

Latinamerikagrupperna är en solidaritetsförening som tillsammans med latinamerikanska folkrörelser arbetar för ett rättvist och hållbart samhälle.

Latinamerikagruppernas verksamhet finansieras till största delen av av det statliga svenska biståndsorganet Sida och Forum Syd. Föreningen är partipolitiskt och religiöst obunden.