Riksförbundet Attention

Riksförbundet Attention presenterar nytt material om Tourettes syndrom på Skolforum

Pressmeddelande   •   Okt 29, 2010 15:28 CEST

Tourettes syndrom (TS) har varit känt sedan 1800-talet så nu är det dags att de, uppskattningsvis, 100 000 svenskar som har syndromet får reda på att de har det och vad det är! På Skolforum 1-3 november kommer Riksförbundet Attention att presentera ett paket med Tourettematerial i sin monter.

Paketet består bland annat av dokumentärfilmen ”Vi har Tourette”, i vilken man får följa sex personer med TS i olika åldrar – från 12 till 74 år. Filmen är ett viktigt bidrag i informationsspridningen om TS, en funktionsnedsättning som kan innebära stort lidande för den drabbade om förståelse för syndromets uttryck saknas hos omgivningen. Filmen lyfter särskilt fram den positiva kraft som syndromet också kan innebära. Många tror att Tourette är något ensidigt negativt vilket inte överensstämmer med verkligheten. Det visar inte minst de kreativa personer som medverkar i filmen.

Till filmen följer en handledning, tänkt att fungera som diskussionsunderlag i klassrummet och i studiecirklar. I paketet ingår även faktablad om TS och en skrift om syndromet.  I montern står också representanter från Attention Utbildning som informerar om utbildningscentrets efterfrågade och skräddasydda utbildningarna om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

Den 2 november kl 16.10, i Heta hörnet, kommer Eric Donell, regissören till filmen ”Vi har Tourette”, att berätta om projektet och svara på frågor om Tourette, filmen och den pågående utbildningen av touretteinformatörer.

Den 3 november kommer läraren, resurspedagogen och kostrådgivaren Anna Hallén och gästar i Attentions monter mellan 10-12. Anna har skrivit boken ENERGIBARN - våra älskade skitungar som på ett enkelt och positivt sätt beskriver hur vi kan kompensera svårigheterna många barn med NPF har. Hon tar död på myter om Energibarnen - som många upplever som skitungar - och ger förslag på lösningar som fungerar

För mer information kontakta:
Cecilia Brusewitz, informatör
Tfn 073-940 24 55

Riksförbundet Attention är en intresseorganisation för människor med neuropsykiatriska funktionshinder. Vi arbetar för att de barn, ungdomar och vuxna som finns bakom diagnoserna ska få det stöd som de behöver och bli bemötta med respekt.