Skånes Idrottsförbund

RIKSIDROTTSMÖTET 2015 KOMMER ATT HÅLLAS I HELSINGBORG

Pressmeddelande   •   Aug 30, 2012 14:26 CEST

Riksidrottsmötet 2015, där Riksidrottsförbundets och SISU Idrottsutbildarnas medlemsförbund samlas för att fatta beslut i en rad framtidsfrågor, kommer att äga rum på Olympiaområdet i Helsingborg Arena 29-31 maj. Det beslutade Riksidrottsstyrelsen på ett möte i tisdags.

”Värvningen är resultatet av ett nära samarbete mellan Helsingborg Stad, Skåneidrotten och Region Skånes eventbolag Event in Skåne. Ett framgångsrikt samarbete som kommer betyda mycket för den skånska idrottsrörelsen!”, säger Gabriella Bragée, Distriktsidrottschef på Skåneidrotten.

Riksidrottsmötet, som hålls vart annat år, är det samlade namnet för Riksidrottsförbundets och SISU Idrottsutbildarnas årsmöten - RF-stämman och SISU-stämman. Där samlas representanter för organisationernas 69 medlemsförbund för att diskutera och fatta beslut om en rad frågor. Stämmorna är idrottens högsta beslutande organ och mötet är öppet för allmänheten. På senaste mötet i Uppsala 2011 fanns över 800 deltagare på plats.

På lördagen kommer även cirka 100 idrottsledare att ta emot Riksidrottsförbundets förtjänsttecken i guld.

"Det är riktigt glädjande att Skåne och Helsingborg kommer att stå som värd för Riksidrottsmötet 2015. En fantastisk möjlighet att visa vår vackra stad och Helsingborg Arena för den nationella idrotten. Riksidrottsmötet har en klar och tydlig profil och ligger helt i linje med vårt strategiska arbete att värva kongresser och evenemang till Helsingborg", förklarar Johan Lundell, Evenemangschef Helsingborgs Stad.

Mötet i Helsingborg blir det 10:e gemensamma i ordningen och arrangeras tillsammans med Skåneidrotten. För Riksidrottsförbundet blir det den 89:e RF-stämman. Malmö stod värd för Riksidrottsmötet 1999.

Riksidrottsmötet 2013 hålls i Luleå 24-26 maj.

För mer information:
Krister Clerselius ordf. Skånes Idrottsförbund/SISU Idrottsutbildarna Skåne 0708-10 71 33
Johan Lundell, Evenemangschef Helsingborgs Stad, 076-889 91 58
Henrik Gidlund, Senior Project Manager, Event in Skåne, 076-887 19 62
Mattias Linell, VD Helsingborg Arena, 0721-885491

Skåneidrotten - en kraftfull resurs för vinnande samspel!