Rikskonserter

Rigmor Gustafsson & r.s.q.v. På turné med nytt album

Pressmeddelande   •   Dec 16, 2009 11:15 CET

En av Europas mest firade jazzsångerskor släpper ett nytt album våren 2010, denna gång tillsammans med sensationella radio.string.quartet.vienna (r.s.q.v.). Det blir ett möte mellan modern jazz och stråkkvartett där improvisation och rytmik spränger gränser. Tillsammans turnerar de i vår.

På de två storsäljarna ”On my way to you” och ”Close to you” tolkade Rigmor Gustafsson musik av Michel Legrand respektive sånger förknippade med Dionne Warwick. Med det blev hon också ett stort internationellt namn. För sin senaste cd, ”Alone with you”, fick hon en Grammis för 2007 års bästa svenska jazzplatta.

Denna gång får Rigmors repertoar ytterligare dimensioner när hon gör sällskap med r.s.q.v., en banbrytande stråkkvartett som gärna samarbetar med jazzmusiker. Tillsammans med gitarrvirtuosen Ulf Wakenius kastar de nytt ljus över en rad Esbjörn Svensson-låtar på cd:n ”Love is Real” från 2008. På egen hand tolkar r.s.q.v. musik av John McLaughlins legendariska Mahavishnu Orchestra. Så har varken Mahavishnus fusion eller en stråkkvartett låtit tidigare!

Rigmor hörde r.s.q.v. live första gången för ett par år sedan och tyckte att ”de var helt fantastiska”. Framför allt fångades hon av allt det rytmiska, att de spelar på sina instrument som om de var slagverk, men också att de improviserade så mycket. Hösten 2008 föreslog Rigmor dem ett samarbete, och r.s.q.v. som kände till Rigmor väl nappade och arrangerade ett antal av hennes låtar.

Sommaren/hösten 2009 spelar Rigmor Gustafsson och r.s.q.v. in en ny platta. Materialet består av låtar från Rigmors tidigare album, nyskrivet material samt en del covers. Här får Rigmors låtar en helt ny skrud — ändå är hon sig lik. Det är ett gnistrande möte mellan modern jazz och stråkkvartett där improvisation och det rytmiska tar stor plats.

Det nya albumet ”Calling You” kommer att släppas i mitten av mars 2010 på skivbolaget ACT. För att fira detta åker Rigmor Gustafsson & r.s.q.v. på turné under mars och april 2010.

Turnén är ett samarbete mellan Rikskonserter och MTA Production AB.

Turné:
12/3 Karlstad, Sundsta-aulan turnépremiär!
14/3 Ytterjärna, Kulturhuset
15/3 Vara, Konserthuset