Rikskonserter

Rikskonserter säger upp sin personal

Pressmeddelande   •   Sep 01, 2010 11:49 CEST

Idag 1 september sägs merparten av personalen på Rikskonserter upp. Detta till följd av Riksdagens beslut att lägga ned stiftelsen Svenska Rikskonserter 31 december 2010. Caprice Records och elektronmusikstudion EMS undantas. Där kommer verksamheten istället att övergå till den nya myndigheten Statens Musikverk, nuvarande Statens Musiksamlingar.

De sista turnéerna från Rikskonserter avslutas i november, konserthuset Nybrokajen 11 är öppet året ut, därefter är framtiden oviss för detta Sveriges äldsta konserthus. Under de första månaderna av 2011 kommer en del av Rikskonserters personal arbeta med arkivering, dokumentation, återställning av lokaler, ekonomi samt personaladministration.

Rikskonserter har årligen sedan starten 1968 arrangerat bortåt 50 turnéer främst inom genrerna konstmusik, jazz och folkmusik. Rikskonserter har också varit en av huvudaktörerna inom större projekt och festivaler som Musik Direkt, Ethno, Swedish Jazz Celebration, Solistpriset, Jazz i Sverige, Stockholm New Music och World New Music Days.

Mer information:
Göran K Johansson, direktör Rikskonserter, 08 407 17 16, goran.k.johansson@rikskonserter.se

Fackliga representanter:
Jan Kask, DIK, 08 407 16 88, jan.kask@rikskonserter.se