Rikskonserter

Rikskonserters månadsbrev april 2006

Pressmeddelande   •   Mar 30, 2006 10:57 CEST

Välkommen till Rikskonserters månadsbrev för april! Här får du nyheter om Rikskonserters mångskiftande verksamhet, nya cd, kommande konserter och turnéer.

NYHETER
Karin Hammar

Hon är en ofta anlitad trombonist och den första att få Alice Babs Jazzstipendium. I april reser hon på Sverigeturné med sin egen grupp, Karin Hammar Good Vibe Project. På repertoaren står musik skriven av henne själv, musik som täcker in det mesta från kompromisslös jazz över argentinska tangoflirtar till stilla ballader och blueskänningar.

Blues på portugisiska

Fado är den portugisiska bluesen. Med rötterna i hamnkvarteren är det musik som handlar om saudade - längtan - och som vuxit sig stor internationellt. Under april och maj kommer en av den yngre generationens verkligt lysande fadistas, 23-åriga Joana Amendoeira, till Sverige för sin första turné. "Fado är en livsstil", säger hon, "oavsett om jag är glad eller ledsen kan jag alltid släppa ut mina känslor, jag öppnar bara mitt hjärta och sjunger!".

Ahn Trio rockar vidare Ahn-plugged!

Ahn Trio, systrarna Angella, violin, Lucia, piano, och Maria Ahn, cello, rockar vidare under april med sina sammanlagt 26 konserter på konsertpodier och i skolor. Helst spelar trion tillgänglig nutida musik skriven direkt för gruppen av tonsättare som Maurice Jarre, Michael Nyman och Kenji Bunch, därtill arrangemang av exempelvis Doors-låtar. Allt framför Ahn Trio på ett sätt som parat med en rockinspirerad ljussättning når en ny och ung publik.

Pärlor för svin

"Humor, allvar, konst och rock'n roll" utlovas när kvartetten Pärlor för svin och duon TheGothenburgCombo ger en gemensam konsert på Folkhögskolan i Härnösand 24 april. George Kentros spelar violin, Mats Olofsson cello, Sara Hammarström flöjt och Mårten Landström piano i Pärlor för svin. TheGothenburgCombo är gitarristerna David Hansson och Thomas Hansy. Repertoaren är ny musik av unga svenska tonsättare, arrangör är föreningen Nymus.¨

Cinema Volum

Bo Spaenc heter en belgisk tonsättare, regissör, aktör och musiker som inte räds utmaningar. Han är slagverkare men skriver musik för teve, film, teater och dans. I Cinema Volum kombinerar han gammal stumfilm med breakdance och egensinnig musik, framförd på små orglar, slagverk, dragspel och fiol. "Jag kommer alltid att leta efter ohörda horisonter inom musiken", säger Spaenc vars egna teaterkompani bär det passande namnet De Vikingen - Vikingarna. Tolv annorlunda föreställningar är att vänta för skolor i Gävleborg och Sörmland under april.

Crazy Props till Maputo

Galen Rekvisita var en av de vinnande grupperna vid Musik Direkts Riksfestival i Östersund förra året. Priset består i att åka till Music Crossroads final i Maputo i Mocambique 27-30 april. Lagom till att de skånska hiphopparna ska visa upp sig för deltagarna från Mocambique, Zimbabwe, Zambia, Malawi och Tanzania har de översatt sitt namn till Crazy Props. Under finalen, dit tusentals lyssnarna väntas, ska också en grupp som får åka på Sverigeturné i september-oktober koras, därtill kommer ett par deltagare till årets Ethnoläger i Rättvik att utses.

Zkvartetten

"Sveriges hetaste stråkkvartett" har denna kvartett under ledning av Mats Zetterqvist kallats. I april reser de fyra på turné med tre olika program innehållande både välkända och mindre bekanta kvartetter av Mozart Janácek, Brahms, Beethoven, Kurtág och Schubert.

Solistpriset 2006

För nionde gången tävlar unga, skickliga musiker om Solistpriset. Av de åtta semifinalister som ställde upp på Nybrokajen 11 25-26 mars återstår tre finalister. Final blir det den 22 april i De Geerhallen, Norrköping med Norrköpings Symfoniorkester och dirigenten Okko Kamu. De tre som då gör upp om Solistpriset är Elin Carlsson, sopran, Julia Estrada, piano, och Jakob Koranyi, violoncell. Se även www.solistpriset.se

HÄNT I MARS
Swedish Jazz Celebration

Efter förra årets lyckade gästspel i Malmö och samarbete med Musik i Syd ägde Swedish Jazz Celebration åter rum i Stockholm. I år firade festivalen också fem år och gjorde det med fyra profilerade konsertkvällar, den första på ett fullsatt Berwaldhallen och i Alice Babs anda. I det stora artistuppbådet återfanns bland andra Povel Ramel och The Real Group. Dessutom delades Alice Babs Jazzstipendium ut till altsaxofonisten Klas Lindquist. Andra kvällen handlade det om Jazzfest på Fasching med tio grupper från landets musikhögskolor. Då utsågs Stockholmsgruppen Fabulous Five att representera Sverige vid Young Nordic Jazz Comets på Island i juli. De två avslutande Nalenkvällarna presenterade ett brett spektrum svensk jazz av idag. Bland artisterna till exempel Fabian Kallerdahl Galore, Paavo, Ulf Wakenius, Oskar Schönning, Jan Lundgren Trio, Goran Kajfes, Stockholm Jazz Orchestra, Stora Stygga och Jeanette Lindström. www.swedishjazzcelebration.com

Zagrebs Filharmoniker i norr och i Stockholm

Kroatiens främsta symfoniorkester, Zagrebs Filharmoniska Orkester, gästspelade i mars under dirigenten Vjekoslav Sutej med Cecilia Zilliacus som solist i Stravinskijs violinkonsert. På programmet i övrigt stod Berlioz Symphonie fantastique och ett balettinspirerat verk av Igor Kuljeric, en av Kroatiens stora nutida tonsättare. Det norrländska gästspelet inleddes i Boden och blev genast en publik- och kritikersuccé. En konsert i Berwaldhallen avslutade detta viktiga inslag i Rikskonserters pågående utbytesprojekt "Musical links 2005-2007" med Bosnien och Herzegovina, Kroatien, Makedonien, Serbien och Montenegro samt Slovenien.

Musikrådslag

Ett första musikrådslag mellan länsmusikorganisationerna och Rikskonserter genomfördes i mitten av mars. Under två dagar diskuterades de regionala organisationernas förväntningar på Rikskonserter och hur samarbetet kan vidareutvecklas. Merparten av organisationerna var representerade och rådslaget hölls i en positiv och konstruktiv anda. Musikrådslaget har kommit till som ett resultat av Regeringens uppdrag till Rikskonserter i årets regleringsbrev att "skapa ett förstärkt inflytande från musiklivets aktörer på Rikskonserters verksamhet" och att "åstadkomma omprioriteringar i verksamheten för att därigenom ytterligare förstärka stödet till det regionala och lokala musiklivet". Nästa musikrådslag äger rum i september 2006.

Concerto Copenhagen med Emma Kirkby i söder

Concerto Copenhagen, till vardags kallad CoCo, är Danmarks mest hyllade specialensemble för äldre musik och turnerade i mars med stor framgång i södra Sverige. På programmet stod enbart musik av Johann Sebastian Bach: I kantater var den världsberömda engelska sopranen Emma Kirkby solist, medan gruppens hypnotiske ledare Lars Ulrik Mortensen axlade den rollen i cembalokonserter.

NYHETER FRÅN CAPRICE RECORDS
Markus Leoson: Malletiana CAP 21743 Markus Leoson

Fabian Kallerdahl Galore: Jazz i Sverige 2006/MAXI MUSIC CAP 21756 Fabian Kallerdahl Galore "Jazz i Sverige" 2006

Efkar: Back to Anatolia CAP 21759 Efkar