Rikskonserter

Rikskonserters månadsbrev december 2006

Pressmeddelande   •   Nov 30, 2006 13:20 CET

Välkommen till Rikskonserters månadsbrev för december! Här får du nyheter om Rikskonserters mångskiftande verksamhet, nya cd och dvd, kommande konserter och turnéer.

NYHETER
Kerstin Frödin till Frankrike

Staden Nice möter Sverige under de främjandedagar som Sveriges Ambassad och Svenska Kulturinstitutet i Paris genomför i december. I ett samarbete med Rikskonserter framträder då den svenska blockflöjtisten Kerstin Frödin på Fotografiska museet i Nice och på Svenska Kulturinstitutet i Paris. Bland annat kommer hon att uruppföra "Les Sept vallées", Rikskonserters beställningsverk av tonsättaren Madeleine Isaksson.

Ny kammarmusik med HOT 3
Den Malmöbaserade trion HOT 3 består av Terje Thiwång flöjt, Torbjörn Helander viola och Stefan Östersjö gitarr. 5 december framträder trion på Nybrokajen 11 i Stockholm inom ramen för Rikskonserters Nutida Musik-serie. På programmet står bland annat två uruppföranden, "A to Z" av den bolivianska tonsättaren Agustín Fernandez, samt "Fibres" av Madeleine Isaksson. Dessutom spelas musik av Anders Hultqvist, Klaus Huber, Rebecca Saunders samt José-Manuel López-López.

HÄNT I NOVEMBER
Intensiv turné för The Wiyos

22 konserter på elva dagar blev facit för New York-trion The Wiyos första Sverigeturné i Rikskonserters regi. Hela turnén ägde rum i Sörmland och bestod till hälften av skolkonserter. Kvällskonserterna var välbesökta och stämningen på topp när de tre Brooklynmusikanterna framförde musik från 20- och 30-talen, åren innan jazz, rag, swing, hillbilly och country skildes åt.

4 Elements
"Kammarmusik som hoppar, skuttar och gläder" löd rubriken på en entusiastisk recension efter 4 Elements konsert i Västerås. Och denna dansk-norsk-svenska ensemble fortsatte att glädja sin publik, från Blekinge till Hälsingland, med halsbrytande och lyrisk musik främst framförd på den sällan hörda instrumentkombinationen zinka, accordeon, bas och saxofon. Överallt, i missionskyrkor, Folkets hus eller cafélokaler, smälte denna ovanliga kammarmusikmix in.

Succé i Tyskland för Orkester Norden
De unga nordiska symfonikerna i Orkester Norden återsamlades i november för att ge två konserter för den EU-stödda festivalarrangören Europa Musicales nordiska manifestation i Tyskland. Eri Klas dirigerade orkestern som drog 500 personer i München och hela 1200 till konserten i anrika Berlinfilharmonikernas konsertsal i Berlin. Mer info: www.orkesternorden.se

Fulla hus för Naturally 7
Det var få som kände till de sju amerikanska sångarna i Naturally 7 när Rikskonserter tog dem till Sverige för deras första turné. Nu är fanklubben förmodligen betydligt större. Med sin mix av soul, r&b, funk, gospel, rap och pop drog vokalgruppen nämligen fulla hus landet runt under tre intensiva novemberveckor. Den här gången fick orter som Gnesta, Ulricehamn och Norrtälje besök. Nästa gång handlar det rimligen om betydligt större arenor för Naturally 7.

Belgrads filharmoniska orkester
turnerade under en vecka i månadsskiftet oktober-november i södra Sverige. Orkestern, av många betraktad som en av kontinentens mest dynamiska, uppmärksammade särskilt Sjostakovitjs hundraårsjubileum. Dirigent var orkesterns förste gästdirigent Dorian Wilson. Turnén skedde inom ramarna för Rikskonserters pågående utbytesprojekt "Musical links 2005-2007" med Bosnien och Herzegovina, Kroatien, Makedonien, Serbien och Montenegro samt Slovenien.

Kroumata
November var en fullspäckad månad för Kroumata. Vid tre konserter i Tyskland med Brandenburgische Staatsorchester framförde ensemblen Sven-David Sandströms Concert Pieces for Percussion and Orchestra. Efter det följde ett bejublat framträdande på Stockholms Poesifestival där Kroumata i musik tolkade Tomas Tranströmers poesi i sällskap av Stina Ekblad. En veckas förskole- och familjekonserter av uppsättningen Ubåt på Grodsafari följde därpå, därefter en abonnerad julkonsert för Carnegie Fund Managements kunder på Moderna Museet.

Folkmusik & Bach
I flera år har nyckelharpisten Johan Hedin och organisten Gunnar Idenstam turnerat i Sveriges kyrkor med programmet Folkmusik & Bach. Konserten i Växjö domkyrka den 26 november var den sista i årets Rikskonsertturné. Men musikerna kommer säkert att dyka upp här och var i fortsättningen med sin blandning av polskor, anonyma barockdanser och egna kompositioner.

Gaudeamus
är en av de mest ansedda körerna i Bosnien och Herzegovina. I november besökte denna unga damkör under ledning av dirigenten Zeljka Andrić kyrkorna i Offerdal, Själevad, Ockelbo och Gustavsberg. Lokala kyrkokörer, som också fick tillfälle att sjunga med, tog emot. Det blev även ett besök i Adolf Fredriks musikskola där Gaudeamus sjöng för och med Bo Johansson och hans välkända flickkör (Årets kör 2002). Denna Sverigeturné (en del av utbytesprojektet Musical Links) kunde genomföras tack vare Carpe Vitams årliga resestipendium till en utländsk kör om 100.000 kronor.

NYHETER FRÅN CAPRICE RECORDS
Allan Pettersson & Musica Vitae: Olle Persson baryton, Petter Sundkvist dirigent CAP 21739

KONSERTER I DECEMBER
Örjan Hultén Trio/Fakir Karlsson Örjan Hultén Trio & Fakir Karlsson