Riksteatern

Riksteatern skapar ett nätverk med turkiska föreningar

Pressmeddelande   •   Nov 23, 2006 13:06 CET

På onsdagskvällen kom stora delar av det svensk-turkiska föreningslivet till Riksteatern i Botkyrka. På ett möte med Birgitta Englin, Riksteaterns vd, beslöts att skapa ett nätverk för turkiska kulturarrangemang i Sverige.

– Riksteatern ska arrangera scenkonst för alla, men vi har varit alltför homogena. Det finns till exempel över 70 000 turkisktalande personer i Sverige. Nu skapar vi ett nätverk för att nå varandra, säger Birgitta Englin, vd för Riksteatern.

Özkan Mert är projektledare på Riksteatern. Han är också poet, författare och journalist. Özkan Mert vill att det bästa av det turkiska ska möta det bästa av det svenska. Med hjälp av det nya nätverket ska turkiska gästspel och föreställningar turnera i Sverige.

På onsdagens möte fanns bland annat representanter för en svensk-turkisk vänskapsförening, kvinnoorganisationen Skyddsänglar, Turkiska Riksförbundet och Turkiska Ungdomsförbundet.

– Riksteaterns initiativ är mycket intressant. Vi ska arbeta tillsammans för att göra teater och kultur mer lättillgänglig, säger Pinar Mermer, ordförande för Turkiska Ungdomsförbundet, TUF.

Under senare år har Riksteatern utvecklat verksamheter och aktiviteter för ett mångfaldigt samhälle. Birgitta Englin tycker att scenkonsten har en viktig roll att spela.

– Vi lever i ett globalt samhälle där kulturen inte stannar inom landsgränserna. Mötet mellan språk och kultur ger oss nya perspektiv. Riksteatern strävar efter en scenkonst som vill vara delaktig i en samtid och öppen för alla, säger Birgitta Englin.

Om Riksteatern

Riksteatern är en folkrörelse bestående av 221 riksteaterföreningar som arrangerar och främjar scenkonst och som äger en teater, en turnerande nationalscen för alla. Riksteatern ska ge alla en möjlighet att uppleva varierad och kvalitativ scenkonst, oavsett var man bor i landet, oavsett kön, ålder, utbildning, social eller etnisk tillhörighet. Riksteatern har idag drygt 38 500 engagerade medlemmar över hela Sverige och Riksteaterrörelsen medverkar till att årligen nå en publik på över 800 000 besökare, antingen som producent eller som arrangör. Cullbergbaletten, Södra teatern och scentidningen Nummer.se är delar av Riksteatern. Riksteatern har snart 75 års erfarenhet av att spela i hela Sverige.

Kontaktuppgifter:

Özkan Mert, projektledare, tel 08- 531 991 22 070-631 17 33.

Matilda Asp, pressekreterare, 08-531 994 08, 070-637 59 40