Riksteatern

Riksteaterns Tyst Teater för dialog med sin publik

Pressmeddelande   •   Feb 14, 2007 15:13 CET

Riksteatern bjuder in publiken till samtal i dialogföreställningen Tidsvandring med Tyst Teater. Skådespelarna Gunilla Vestin Wallin, Sebastian Embacher och Jianu Iancu visar glimtar ur Tyst Teaters 30-åriga historia, och öppnar upp för dialog mellan dövföreningar, Riksteatern och publiken runt om i landet. Urpremiären går av stapeln den 21 februari i Skövde.

- Vi vill tillsammans med våra arrangörer samtala om hur vi ska tänka kring Tyst Teater i framtiden och hur vi gemensamt kan stärka dövas kultur, säger Josette Bushell-Mingo, konstnärlig ledare för Riksteaterns avdelning Tyst Teater.

Tidsvandring med Tyst Teater är en del av Tyst Teaters 30-årsfirande. Föreställningen är ett möte mellan nu och då, där ensemblen med hjälp av teatern blickar både bakåt och in i framtiden. Tidsvandring med Tyst Teater är en föreställning som leder vidare till ett samtal med publiken. Det är ett litet äventyr genom dövas- och teckenspråkets brokiga historia, belyst ur ett socialt, politiskt och kulturellt perspektiv. Det historiska växlar med berättelser från Tyst Teaters mest älskade föreställningar varvat med fakta och brännande nutida frågor.

Medverkar gör Sebastian Embacher, Gunilla Vestin Wallin och Jianu Iancu.

Mer information, turnéplan och pressbilder finns på www.riksteatern.se/press

Metta Flensburg, pressansvarig Riksteatern

Om Riksteatern

Riksteatern är en folkrörelse bestående av 212 riksteaterföreningar och 17 anslutna organisationer. Folkrörelsen arrangerar och främjar scenkonst och äger en teater, en turnerande nationalscen för alla. Riksteatern ska ge alla en möjlighet att uppleva varierad och kvalitativ scenkonst, oavsett var man bor i landet, oavsett kön, ålder, utbildning, social eller etnisk tillhörighet. Riksteatern har idag drygt 40 000 engagerade medlemmar över hela Sverige och Riksteaterrörelsen medverkar till att årligen nå en publik på över 800 000 besökare, antingen som producent eller som arrangör. Riksteatern har snart 75 års erfarenhet av att spela och arrangera i hela Sverige. Cullbergbaletten, Södra teatern och scentidningen Nummer.se är delar av Riksteatern. Vd för Riksteatern är Birgitta Englin.