Posten AB

Riktiga julkort från posten.se

Pressmeddelande   •   Dec 01, 2003 11:40 CET

Pyssel hör julen till. Att göra egna julkort är en tradition som många tycker mycket om. Det gör julkortskickandet mer personligt. För de som gillar Internet har Posten en kombinationstjänst. På Postens hemsida, posten.se, kan man göra egna, personliga julkort. Posten levererar de digitala fotografierna som pappersjulkort i mottagarens brevlåda.

Prova på gratis
Julkort är en tradition som går mer än 150 år tillbaka i tiden och under de senaste decennierna har fotografier på familjen i julmiljö fått pryda tusentals julhälsningar. Nu finns det ännu fler möjligheter att skicka julhälsningar till dina nära och kära. Och till en början är det gratis.

Den 1-3 december kan man prova att skicka ett julkort med egen bild, helt gratis via www.posten.se/julkort. Bilden scannas in eller läggs in direkt från digitalkameran och sänds sedan elektroniskt till ett tryckeri varifrån den skickas som ett riktigt julkort till mottagarens brevlåda.

Julkort via mobiltelefonen
Kanske sitter man inte vid en dator, eller har digitalkameran beredd när man ser det där motivet som man vill skicka som julkort. Med en mobiltelefon med kamerafunktion är det inga problem. Man fotograferar med kameratelefonen, skriver in adressen och skickar kortet med Postens egenutvecklade applikation. Sedan dimper det ner på hallmattan som ett riktigt julkort. Applikationen finns att ladda ner på www.posten.se/vykort till Nokia-telefonerna Nokia 7650, 3650, 3660, 6600 och N-gage.

Färdiga motiv
För den som inte vill ta fram egna bilder finns 20 färdiga motiv. Sista dagen att skicka ett julkort från posten.se inom Sverige är den 21 december klockan 23:59. För kort till Europa gäller 16 december och för övriga världen ska de skickas senast den 11 december för att vara framme före jul.
Julkortet kostar 17:50 kronor med egen bild och 15:50 med standardmotiv, portot gäller för distribution över hela världen.

Vid frågor kontakta:
Postens presstjänst telefon 08-23 10 10 eller e-post press@posten.se

Med Postens hjälp kan meddelanden och varor levereras snabbt, säkert och kostnadseffektivt. Vi möjliggör mervärden hos våra kunder genom att kombinera fysiska och elektroniska flöden där Postens tjänster också kan integreras i våra kunders verksamhet. Kort sagt är vi experter på allt mellan "Till och Från". Med över 3 000 serviceställen ger vi daglig service till 4,3 miljoner hushåll och 800 000 företag i Sverige. Varje dag hanterar vi cirka 20 miljoner försändelser. Med cirka 40 000 medarbetare och en omsättning på över 23 miljarder kronor är vi en av Sveriges större koncerner. Moderbolag i koncernen är Posten AB (publ) som ägs av svenska staten. Besök oss gärna på www.posten.se