Riktig Parfym AB

RiktigParfym.se - Ny svensk webbshop för parfymentusiaster

Pressmeddelande   •   Okt 09, 2012 15:14 CEST

Idén till webbshopen fick Sigrun Olafsdottir, grundare av Riktig Parfym, efter att ha blivit besatt av doften av jord. ”Jag ville fånga känslan av att sticka en spade rätt ner i färsk, svart jord”. Problemet var bara att hon bodde i en liten lägenhet i centrala Stockholm och tilltalades inte av trädgårdsodling. Hade det inte varit perfekt att hitta en parfym som doftade jord, eftersom det rådde begränsad tillgång på äkta vara?

Först försökte hon hitta sin jorddoft på ett av de vanliga varuhusen som säljer parfym, och blev i princip utskrattad. Men hon kunde inte släppa tanken och gav sig ut på Internet och upptäckte att det visst finns parfymer som doftar jord; varm jord, kall jord, frusen jord, bränd jord, you name it, det finns! Hon började ifrågasätta den likriktning som råder. ”Varför finns alltid bara ett fåtal storföretag representerade på parfymhyllorna och varför luktar allt i princip likadant, när det i själva verket råder en global boom av nyskapande bland småskaliga parfymhantverkare, nischparfymörer?” Och, nästa fråga blev, varför säljs parfym i så otympliga flaskor? Vem vill köpa parfym som man tröttnar på innan man ens gjort av med hälften, sen bara står flaskan där och ser ledsen ut.

För att tillgodose dessa behov skapades RiktigParfym.se. ”Vi vill hjälpa människor att hitta dofter att älska”, är mottot. Stor vikt läggs vid att, på webbplatsen, beskriva hur en doft känns och inte bara räkna upp vilka komponenter som ingår.  För närvarande säljs parfym från tre kultmärken; franska Serge Lutens och Etat Libre d'Orange samt amerikanska Atelier Colognes. Samtliga parfymer går att köpa i olika storlekar, från 1 ml och uppåt.

Vi på Riktig Parfym älskar dofter och vårt mål är att hjälpa så många som möjligt att upptäcka vilken njutning en välkomponerad parfym innebär. Detta gör vi genom att erbjuda kvalitetsdofter som annars är svåra att få tag i Sverige, väl beskrivna, i valfria kvantiteter.