BlackBerry

RIM lanserar företagslösning för BlackBerry, Android och iOS

Pressmeddelande   •   Nov 29, 2011 11:35 CET

BlackBerry Mobile Fusion förenklar hanteringen av smarta mobiler och surfplattor hos företag och statliga organisationer

Research In Motion (RIM) (NASDAQ: RIMM; TSX: RIM) lanserar BlackBerry® Mobile Fusion, en mobillösning för företag. Detta är RIMs första produkt inom Mobile Device Management (MDM) för hantering av flera plattformar och bygger på flera års erfarenhet av ledande företagslösningar inom mobilitetshantering. Lösningen kommer att förenkla hanteringen av smarta mobiler och surfplattor som körs på operativsystemen BlackBerry®, Google® Android® och Apple® iOS®.

– BlackBerry Mobile Fusion förenar vår branschledande teknik BlackBerry Enterprise Server med hanteringsmöjligheter för mobila enheter med iOS och Android. Allt skött från ett enda webbaserat kontrollgränssnitt, säger Alan Panezic, produkt- och marknadschef för företagslösningar på RIM. Lösningen gör det möjligt för IT-avdelningar att konfidentiellt övervaka användandet av både företagsägda och anställdas egna mobila enheter inom organisationen.

RIM är den ledande leverantören av mobillösningar för företag med över 90 procent av Fortune 500-företagen som kunder. Företagsmarknaden för smarta mobiler och surfplattor fortsätter att växa och den ökande trenden av medarbetares privata mobila enheter på företagen har lett till att allt fler olika sorters mobila plattformar används i organisationen. Det innebär i sin tur nya utmaningar för IT-avdelningen som ska hantera och kontrollera trådlös tillgång till konfidentiell företagsinformation på företagsnätverket.

BlackBerry Mobile Fusion kombinerar BlackBerry® Enterprise Server (version 5.0.3) för BlackBerry-mobiler, nya hanteringsmöjligheter för surfplattan BlackBerry PlayBook baserade på BlackBerry Enterprise Server, samt hantering av mobila enheter som körs på Android och iOS.

BlackBerry Mobile Fusion erbjuder följande funktioner för samtliga mobila enheter som lösningen stöder*:

• Hantera tillgångar
  • Hantera konfiguration
  • Hantera och definiera säkerhet och policys
  • Säkra och skydda tappade eller stulna enheter (låsning och radering på distans)
  • Administration på individ- och gruppnivå
  • Hantera flera enheter per användare
  • Hantera applikationer och mjukvara
  • Hantera anslutningar (WiFi, VPN, certifikat)
  • Centraliserat kontrollgränssnitt
  • Hög skalbarhet

BlackBerry är en lösning som dessutom ger flera andra fördelar, som avancerad IT-hantering, säkerhet och kontroll genom BlackBerry Enterprise Server 5.0.3, vilken ingår i BlackBerry Mobile Fusion. En avancerad funktion är BlackBerry® Balance™ som gör det möjligt att använda samma mobila enhet både i arbetet och privat utan att bryta mot organisationens IT-policy. Andra fördelar med BlackBerry innefattar bland annat fler än 500 IT-policys, trådlös installation och hantering av appar och program, samt hög tillgänglighet. Med BlackBerry Mobile Fusion introduceras även nya funktioner som låter medarbetare själva säkra tappade eller stulna BlackBerry-enheter.

En betaversion av BlackBerry Mobile Fusion testas just nu av utvalda företagskunder. Kunder kan ansöka till RIM för att delta i ett stängt betaprogram som startar i januari. Lösningen förväntas bli tillgänglig i slutet av mars.

För mer information: www.blackberry.com/mobilefusion.

* Säkerhet, hanterbarhet och kontroll hos enheter fortsätter att variera beroende på operativsystemens egenskaper.

Kontakt: Bite Communications: rim@bitepr.se, +46 (0)8 402 01 00

Om Research In Motion
Research In Motion (RIM), en global ledare inom trådlös innovation, revolutionerade mobilindustrin när BlackBerry lanserades 1999. Idag används produkter och tjänster under varumärket Blackberry av miljontals kunder världen över för att upprätthålla kontakt med människor och tillgång till information och innehåll. RIM grundades 1984 och är baserat i Waterloo (Ontario), Kanada. Företaget har kontor i Nordamerika, Europa, Asien och Stillahavsområdet, samt Latinamerika. RIM är noterat på NASDAQ och Toronto-börsen. För mer information besök www.rim.com eller www.blackberry.com.

Forward-looking statements in this news release are made pursuant to the "safe harbor" provisions of the U.S. Private Securities Litigation Reform Act of 1995 and applicable Canadian securities laws. When used herein, words such as "expect", "anticipate", "estimate", "may", "will", "should", "intend," "believe", and similar expressions, are intended to identify forward-looking statements. Forward-looking statements are based on estimates and assumptions made by RIM in light of its experience and its perception of historical trends, current conditions and expected future developments, as well as other factors that RIM believes are appropriate in the circumstances. Many factors could cause RIM's actual results, performance or achievements to differ materially from those expressed or implied by the forward-looking statements, including those described in the "Risk Factors" section of RIM's Annual Information Form, which is included in its Annual Report on Form 40-F (copies of which filings may be obtained at www.sedar.com or www.sec.gov). These factors should be considered carefully, and readers should not place undue reliance on RIM's forward-looking statements. RIM has no intention and undertakes no obligation to update or revise any forward-looking statements, whether as a result of new information, future events or otherwise, except as required by law.

The BlackBerry and RIM families of related marks, images and symbols are the exclusive properties and trademarks of Research In Motion Limited. RIM, Research In Motion and BlackBerry are registered with the U.S. Patent and Trademark Office and may be pending or registered in other countries. All other brands, product names, company names, trademarks and service marks are the properties of their respective owners. RIM assumes no obligations or liability and makes no representation, warranty, endorsement or guarantee in relation to any aspect of any third party products or services.