OLIKA

Rimligt med en avsändare - till ALLA barn?

Pressmeddelande   •   Aug 13, 2012 16:53 CEST

Nu finns ett alternativ!

OLIKA vill göra något åt att det bara finns en enda avsändare till alla barn i tidningshyllan. Vi vill erbjuda underhållning med sjysta värderingar på platser där föräldrar och barn rör sig vardagen!

De tidningar du hittar i affären har en avsändare; det är ett enda förlag som gör alla de tidningar som barn har att välja mellan, och intresset för samtida värderingar kring genus och mångfald är ytterst svalt hos förlaget. Det visade den tidigare debatten 2011 som OLIKA initierade med ett upprop mot  två extremt könsstereotypa tidningar om pyssel och fotboll.

Tidigare i år tvingades TIVOLI, det enda oberoende förlaget för barntidningar, slänga in handduken, främst på grund av de spelregler som de stora tidningsleverantörerna satt i sitt gemensamma tidningsdistributionsföretag. En skam tyckte många med barn då de riktade sig till alla barn, oavsett kön och etnicitet.

"Jag var själv prenumerant och tyckte att Tivoli utmanade tröttsamma stereotyper och samtidigt var ett kreativt tillhåll för samtidens fantastiska illustratörer. Utan dem kändes det tomt i tidningshyllan," säger Marie Tomicic på OLIKA.*

Därför är det med glädje vi kan berätta att OLIKA nu i 250 Pressbyråer släpper ett alternativ för den som är trött på stereotyper och längtar efter underhållning med sjysta värderingar. Dessutom erbjuder vi också ett miljömärkt alternativ i tidningshyllan för barn! (FSC)

Vår bilderbok i pocket är smidig att ta med, har en lekfull snodd och har i övrigt alla kvaliteter som den inbundna boken har. Dessutom ingår separata pysselsidor av illustratören Anna Tim, och en miljöcertifierad flergärgspenna från kvalitetsmärket Lyra.
”Pyssel- och ritböcker är ofta galet stereotypa, därför känns det bra att kombinera en bok som riktar sig till alla barn med pyssel som också kan uppskattas av alla. När det gäller barnprodukter tycker i alla fall vi på OLIKA att det är självklart att tänka på framtiden och välja miljömärkt”, säger Karin Salmson på OLIKA.

Just nu hittar du också Poppis Barnbox som inehåller en pocketbok för barn, en pysselbok och en flerfärgspenna i butiker som Pocketshop, Citygross, Willys, för en full förteckning se här.

* OLIKA ser KP som ett bra alternativ till äldre barn! KP görs av Bonnierkoncernen och kan endast köpas via prenumeration, och finns såldes inte bland de tidningar som barn och föräldrar möter i butik.

Karin Salmson & Marie Tomicic - grundare av OLIKA förlag AB

Ps. Följ oss på facebook så missar du inget viktigt!

OLIKA fick Rättvisepriset 2012!
Juryns motivering:
“Med en vision om ett öppnare, mer rättvist och mer inkluderande samhälle gör årets vinnare av Rättvisepriset en insats för att fler barn ska känna igen sig i böcker, skapa sig en positiv självbild och på så sätt bli delaktiga i samhället. De har sett bristerna i sin bransch och agerar modigt för att den mångfald som finns i samhället idag ska återspeglas "

OLIKA förlag ger ut böcker som speglar samtidens mångfald i sätt att leva och sätt att vara. Våra böcker motverkar stereotypa föreställningar om sådant som kön, etnicitet och funktionsnedsättningar genom att självklart och likvärdigt spegla olikheter. Vi arbetar efter devisen OLIKA barn LIKA värde. OLIKA väljer dessutom att bara ge ut miljömärkt och trycker i vår geografiska närhet. Sedan starten 2007 har vi gett ut över 50 titlar i inbundet format och vårt egna bilderpocketformat. OLIKA drivs av Karin Salmson och Marie Tomicic.

böcker ut & in
ut med stereotyper - in med möjligheter

OLIKA förlag - böcker ut & in

- ut med stereotyper - in med möjligheter