BlackBerry

RIMs nya VD öppnar DevCon Europe 2012

Pressmeddelande   •   Feb 07, 2012 13:51 CET

Thorsten Heins, ny VD för Research In Motion (RIM), öppnar idag upp dörrarna för utvecklarkonferensen BlackBerry® DevCon Europe i Amsterdam. Biljetterna är sedan tidigare slutsålda och mer än 2000 deltagare från hela världen väntas besöka konferensen.

Deltagarna kommer att få ta del av fördelarna med att använda BlackBerrys plattform för att bygga appar till 75 miljoner BlackBerryanvändare världen över. Dessutom kommer deltagarna få en gratis BlackBerry® PlayBook för att kunna bidra till apputvecklingen för surfplattan. Fokus kommer också ligga på att visa hur utvecklare på ett effektivt sätt kan bedriva försäljning av sina appar. RIMs egna utvecklare kommer att finnas på plats för att demonstrera BlackBerrys plattform och visa upp flera innovativa teknologier som HTML 5, C/C++ och BlackBerry Java.

Framgångar med BlackBerry
Flera utvecklare kommer under DevCon Europe att visa hur utvecklare redan tjänar på fördelarna med BlackBerry® App World™. Två miljarder appar har hittills laddats ned och varje dag sker över sex miljoner nedladdningar. BlackBerrys plattform är ansedd att vara en av de mest lönsamma för utvecklare av flera olika anledningar:

• Användare av BlackBerry laddar i snitt ner fler betalappar än Androidanvändare (Yankee Group)
  • Appar från BlackBerry genererar 40 procent mer i intäkter än Androidappar (Vision Mobile)
  • 13 procent av samtliga BlackBerryutvecklare tjänade mer än 100 000 dollar genom BlackBerry App World, vilket är mer än utvecklare för Android eller Apple tjänade (Evans Data Corp)

BlackBerry 10
Vid konferensen kommer besökarna även att lära sig mer om BlackBerry® 10 och hur det nya operativsystemet öppnar upp nya möjligheter för utvecklare. BlackBerry 10 kombinerar det bästa från BlackBerry OS och QNX® och erbjuder utvecklare en enda konvergerad plattform som byggts upp från grunden för att kunna leverera den mest kraftfulla, säkra och sociala mobila systemupplevelsen någonsin. Plattformen innefattar nästa generations mobiloperativsystem och service lika väl som HTML5 och andra applikationsmiljöer.

HTML5 kommer att vara den överbryggande delen som gör det möjligt för utvecklare att nå de många miljoner BlackBerryenheter som finns på marknaden, men också nästa generation av BlackBerryprodukter. Utvecklare är vana vid att kunna använda HTML5 för utveckling och en fjärdedel av alla program på BlackBerry App World har byggts med hjälp av HTML5 och förbättringar samt integration av BlackBerry Webworks, RIM s webbutvecklingsverktyg.

Vill du veta mer om BlackBerry DevCon Europe 2012 eller hålla dig uppdaterad om det senaste som händer på konferensen, besök www.blackberry.com/devconeurope.

Mediekontakt: Bite Communications, rim@bitepr.se, +46 (0)8 402 01 00

Om Research In Motion
Research In Motion (RIM), en global ledare inom trådlös innovation, revolutionerade mobilindustrin när BlackBerry lanserades 1999. Idag används produkter och tjänster under varumärket BlackBerry av miljontals kunder världen över för att hålla kontakt med människor och få tillgång till information och innehåll. RIM grundades 1984 och är baserat i Waterloo (Ontario), Kanada. Företaget har kontor i Nordamerika, Europa, Asien och Stillahavsområdet, samt Latinamerika. RIM är noterat på NASDAQ och Toronto-börsen. För mer information besök www.rim.com eller www.blackberry.com.