Moderaterna

Ringholm måste ta bort skygglapparna

Pressmeddelande   •   Okt 01, 2004 15:56 CEST

- Om regeringen och finansminister Ringholm verkligen tycker att jobben är den viktigaste frågan i höst – då borde han ta bort sina skygglappar och också våga se de fördelar det skulle föra med sig med att införa ett avdrag för hushållsnära tjänster. Det säger den moderata riksdagsledamoten Magdalena Andersson som under torsdagens frågestund i riksdagen frågade Ringholm om hans bedömningar av troliga nya jobb och företag om ett sådant avdrag skulle införas.

- ”Det är inte den typen av tjänster vi ska ha”, sade Ringholm. Istället talade han om behovet av nya jobb inom högteknologin.

- Det är oroväckande att vi har en finansminister som inte verkar bryr sig om att över en miljon människor i Sverige är utanför arbetsmarknaden. Som inte bryr sig om att se på exemplet Finland, där hushållsavdragen i princip städat bort alla svartjobb. Som inte bryr sig om att undersökningar i Sverige visat att ett hushållsavdrag här skulle skapa minst 30 000 nya jobb. Och som inte bryr sig om att många människor skulle vilja ha möjligheten till hjälp och med att putsa sina fönster, inte bara med att måla dem.

- Med den inställningen, med de skygglapparna för ögonen, ligger det inte något allvar bakom de vackra orden om att jobben är höstens viktigaste fråga.