Sigva AB

RIOJAPRODUCENTEN BODEGAS VALDEMAR VÄLJER SIGVA SOM NY PARTNER PÅ DEN SVENSKA MARKNADEN

Pressmeddelande   •   Aug 21, 2012 11:00 CEST

Ett av Spaniens och Riojas absolut främsta vinhus – Bodegas Valdemar - gör en rejäl nysatsning i Sverige genom att välja Sigva AB som ny importör.

- Långt innan jag lärde känna familjen Bujanda var Conde de Valdemar Gran Reserva en personlig favorit bland de klassiska vinerna från Rioja. Med vinerna från Bodegas Valdemar får vi en stark och tydlig Riojapartner som vi kommer att satsa stort på både mot restaurang och mot konsument. Rioja är ett av de klassiska ursprungen och vi har ett pågående strategiskt arbete som riktar sig mot de klassiska vinregionerna. I fjol inledde vi ett samarbete med den Toskanska producenten Antinori, nu ser vi en naturlig fortsättning i samarbetet med Bodegas Valdemar, berättar Stefan Christiansson, VD på Sigva AB.

Familjen Martinez Bujanda har producerat vin sedan 1885. Företaget har alltjämt sedan starten varit med och lett mycket av den utveckling som skett i Rioja. Bland annat var Bodegas Valdemar bland de första i Europa att temperaturkontrollera jäsningsprocessen samt den första Riojaproducenten att producera ett fatlagrat vitt vin. Idag uppgår den totala vingårdsarealen till närmare 300 ha.

I Systembolagets ordinarie sortiment finns följande två viner representerade:

Conde de Valdemar Crianza 2008
Artikelnummer: 12659
Pris: 69 kronor

Conde de Valdemar Gran Reserva 2004
Artikelnummer: 12601
Pris: 119 kronor

Vinimportören och familjeföretaget Sigva har sedan starten 1994 vuxit till att idag bestå av 16 anställda. Portföljen består av över 100 viner vilka representerar de flesta delarna av vinvärlden. Inom gruppen för Sigva ingår Sigva AB, Sigva Partner samt Vinia Sweden AB.