Nigabs pressrum

Riscal Rueda 2010 - det enda vita vin som får åka tåg med SJ från och med 1 oktober!

Pressmeddelande   •   Jun 28, 2011 13:01 CEST

Riscal Rueda 2010 på halvflaska är utvalt att serveras som enda vita vin ombord på SJ:s tåg from 1 oktober.
Smaken är medelfyllig, frisk och fruktig med lång, aromatisk eftersmak och inslag av lime och grönt äpple.

Finns även tillgängligt i ordinarie sortimentet på Systembolaget.
Art nr 6001-02
Pris 42 kronor

Rueda är beläget mitt uppe på den spanska högplatån, med torra, varma somrar och svala vintrar. Fram till 1970-talet tillverkades främst sherry-liknande viner här, och det företag som först insåg områdets potential för vita bordsviner var Marques de Riscal. Man hade bestämt sig för att göra ett riktigt bra vitt spanskt vin och efter noggranna analyser fann man att Rueda var det bästa området i landet. Man nyplanterade vingårdar och byggde upp ett helt nytt, modernt vineri. I dag har Marques de Riscal fått många efterföljare, men är fortfarande ledande i Rueda. Dominerande (85%) druvsort i Marques de Riscal Rueda är verdejo, en druva som härstammar från Rueda och i dag knappast odlas någon annanstans. Verdejo ger friska, aromatiska viner med toner av fläder och krusbär, något påminnande om sauvignon blanc. För bättre balans är vinet till 15% gjort på den friska druvan viura. Vinet har jäst på tankar av rostfritt stål och är inte fatlagrat.

Nigab är en av de största leverantörerna av vin och sprit till den svenska marknaden samt inom nordisk Duty Free/Travel Retail. Nigab grundades 1982 och har två kontor, i Stockholm och Göteborg med totalt 25 medarbetare. Med en stark försäljnings- och marknadsorganisation distribuerar Nigab många välkända vin- och spritprodukter. Nigab hör till Hans Just Group A/S som har väl etablerade företag i vin- och spritbranschen i samtliga nordiska länder.