Piratpartiet

Risk att ACTA-avtalet flyttas in i frihandelsavtal med enskilda länder

Pressmeddelande   •   Okt 25, 2012 14:23 CEST

Idag röstade Europaparlamentet, som väntat, ja till förslaget att inleda förhandlingar om ett frihandelsavtal med Japan. Det förhandlingsmandat som diskuterats omfattar även ett kapitel om immaterialrätter inklusive obligatoriska kontroller och bestraffningar. Frihandelsavtalet med Japan riskerar därmed att omfatta samma skrivelser som det kritiserade ACTA-avtalet.

Amelia Andersdotter, europaparlamentariker för Piratpartiet, har följt avtalet med Japan för den Gröna partigruppens räkning.

- Immaterialrätter i internationella avtal orsakar stora kontroverser och mycket missnöje, som vi sett i EU med ACTA. Det är otroligt tråkigt att parlamentet inte har tagit till sig av denna kritik utan idag har röstat bifall till detta, säger Amelia Andersdotter.

- De japanska immaterialrättssystemen, särskilt patent och designskydd, kan orsaka problem för svenska småföretagare. Det är dock ingenting som går att påverka med ett frihandelsavtal, utan kräver snarare reformer av patentsystemet i sig.

Piratpartiet röstade emot avtalsmandatet. Även den Gröna gruppen är kritisk till odemokratiska inslag i förslaget och röstade nej. De närmaste åren förväntas flera liknande frihandelsavtal mellan EU och enskilda länder.

- EU förespråkar fri rörlighet för varor och tjänster men accepterar protektionism när det gäller idéer och skapande. Det gäller att vi ligger på och bevakar detta väldigt noggrant. Idémässig protektionism är inte vad våra väljare vill se, avslutar Amelia Andersdotter.

Se även tidigare pressmeddelande inför omröstningen: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/piratpartiet/pressrelease/view/omroestning-i-europaparlamentet-om-immaterialraettskapitel-i-frihandelsavtalet-med-japan-806629

Amelia Andersdotter
Europaparlamentariker för Piratpartiet
amelia.andersdotter@europarl.europa.eu
Brysselkontoret: +32(0)228 45922
Strasbourgkontoret: +33(0)3881 75922
Mobil: +32(0)470 460 922

Piratpartiet  är ett svenskt, politiskt parti som grundades 2006. Piratpartiet försöker svara på de nya frågor som de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa. Piratpartiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, men arbetar nu med att bredda sin politiska plattform inför valåret 2014.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet har också många systerpartier i andra europeiska länder, vissa av dem med folkvalda representanter på lokal och regional nivå.